MENU

Fit de winter in!

Bergsporten in de winter is prettiger als je fit en mobiel bent. Thuis kun je al heel wat voorbereidende oefeningen doen voor je wintersportvakantie.

Een strakblauwe lucht, verse sneeuw, frisse lucht en het ultieme gevoel van vrijheid. Heb je ook zo'n zin in de wintervakantie? Voor veel mensen is winterbergsport bijna een vorm van topsport. Of je nu gaat pisteskiën, sneeuwschoenwandelen of toerskiën. Ga jij 1 of 2 weken in het jaar een dag of zes de sneeuw in? Die 4 tot 8 uur per dag actief bezig zijn vraagt veel van je lichaam.

Fit de winter in!

Natuurlijk is het makkelijker voor je als je de rest van het jaar al veel sport, maar veel mensen vergissen zich in hoe belastend een winterbergsportvakantie voor je lichaam kan zijn. Wie zich fysiek goed voorbereidt op de wintervakantie heeft meer plezier en loopt minder risico op blessures of ongevallen. Daarom hebben we een aantal video's gemaakt met oefeningen die je helpen fitter de bergen in te gaan.

Oefeningen voor:

  • Sterkere bovenbenen om verzuring tegen te gaan

sterke bovenbenen

  • Vergeten spiergroepen om je stabiliteit te trainen

vergeten spiergroepen

  • de ideale skihouding om het wintersporten langer vol te houden

ideale skihouding

  • Sterke knieën om je belastbaarheid te verhogen

sterke knieën

Klachten?

Bij het uitvoeren van de oefeningen wil je niks forceren. Pijn is een signaal van je lichaam waar we naar moeten luisteren. Wanneer je pijn voelt, probeer dan de oefening makkelijker te maken, in te korten of stop bij je pijngrens en ga hier niet overheen. Blijf je pijn ervaren? Neem dan contact op met je fysiotherapeut.

Je conditie en kracht verbeteren kost tijd en discipline. Voer de oefeningen goed uit, bouw rustig op en forceer niks. Heb je vragen over de oefeningen of wil je meer ondersteuning? Neem dan contact op via communicatie@nkbv.nl.

Verbeter ook je:

Kracht Conditie Stabiliteit mobiliteit

Specifieke oefeningen voor sterke:

Knieën Rug Enkels Core