MENU

Fit de bergen in!

Wandelen of klimmen in de bergen is geweldig. Na een inspannende dag met veel hoogtemeters, haal je de volgende hut, beklim je een top of keer je terug in het dal. Thuis kun je al heel wat voorbereidende oefeningen doen voor je bergvakantie zodat je optimaal kunt genieten.

Wie flexibel en mobiel is, beweegt makkelijker in de bergen. Of je nu je been optilt om een helling omhoog te lopen of dat je boven op en tussen rotsen beweegt om deze te beklimmen. Met een paar oefeningen die je thuis kunt doen, verbeter jij je conditie, kracht, mobiliteit en stabiliteit. Zo heb je meer plezier en verklein je de kans op blessures tijdens je bergvakantie. Voor een optimaal resultaat werk je aan elk onderdeel. Wil je na een blessure weer fit worden of wil je eerst je basisconditie verbeteren? Begin dan met de oefeningen voor meer mobiliteit en stabiliteit.

Conditie

Kracht

Mobiliteit

Stabiliteit

Herstel

Vergroot je belastbaarheid

Bergsport is belastend voor je spieren en gewrichten. Tijdens eerdere bergwandelingen of beklimminingen merk je vaak wel welke delen van jouw lichaam het minst belastbaar zijn en waar je als eerste last van krijgt. Door thuis specifieke oefeningen te doen, kun je de belastbaarheid van je gewrichten vergroten en de inspanning langer volhouden.

Sterke knieën

Sterke core

Sterke rug

Sterke enkels

Wat ouder?

Ben je al wat ouder en twijfel je of je nog wel de bergen in kunt gaan? Vaak kun je meer dan je denkt! We hebben een speciaal programma gemaakt om je goed voor te bereiden zodat je weer optimaal kunt genieten van de bergen.

fit & vitaal

Wintersport

Wintersport is topsport! Tijdens het bergsporten in de winter gebruik je vaak spieren die je het hele jaar door niet gebruikt. Met een paar oefeningen die je thuis kunt doen, zal je tijdens je wintersport meer plezier ervaren en minder last hebben van klachten.

fit de winter in

Blessures en pijnklachten

Tijdens je bergsport kan het gebeuren dat je een blessure oploopt. We geven je handige tips en advies over wat te doen tijdens blessures en bergsporten met medicatie. Twijfel je of je fit genoeg bent om je bergsportactiviteiten uit te voeren? Overweeg dan een sportmedische keuring.

Een blessure in de bergen en nu?

Acclimatiseren en hoogteziekte

Bij het opbouwen van je fitheid wil je niks forceren. Pijn is een signaal van het lichaam waar we naar moeten luisteren. Wanneer je pijn voelt, probeer dan de oefeningen makkelijker te maken, in te korten of stop bij je pijngrens en ga hier niet overheen. Blijf je pijn ervaren? Neem dan contact op met je fysiotherapeut.

Je fitheid verbeteren kost tijd en discipline. Voer de oefeningen goed uit, bouw rustig op en forceer niks. De oefeningen en schema's zijn met zorg opgesteld door het NKBV-bureau, Jonas Föllmi (eigenaar en personal trainer bij Solid Performance en ForteVital) en de medische commissie. Heb je vragen over de oefeningen of wil je meer ondersteuning? Neem dan contact op via communicatie@nkbv.nl.