MENU

Innsbruck: de perfecte combinatie van stad & natuur

Innsbruck, hoofdstad van Tirol/Oostenrijk, is een ideale bestemming voor een bezoek in de zomer. De stad is omringd door bergen, waardoor je de mooiste wandelingen kunt maken. De perfecte combinatie van stad & natuur.

Tekst: Tessa Wesseling

Waar ik vroeger met mijn ouders wel eens in de bergen van Frankrijk heb gewandeld, bleef het jarenlang bij af en toe een rondje van max. 1,5 uur in Nederland. Tijd om daar verandering in te brengen en de bergschoenen uit de kast te trekken. En dus vertrok ik samen met vriendin Merel naar Innsbruck om te ontdekken wat voor moois de stad en de omgeving te bieden had.

De Zirbenweg

Het belooft een prachtige dag te worden in Innsbruck, 26 graden en strakblauw. Hoe zou het boven op de berg zijn? We zien nog flink wat bewolking. Na enig twijfelen besluiten we toch voor een korte broek te gaan en kunnen we vertrekken. Bij de Glungezerbahn in Tulfes ontmoeten we onze gids Guido. Hij neemt ons vandaag mee op pad op de Zirbenweg, een klassieker als het gaat om wandelingen rondom Innsbruck. We nemen de gondel omhoog tot het bergstation Tulfeinalm. En zo staan we ineens op 2040 meter hoogte en voelen we dat het hier wat frisser is, maar gelukkig nog steeds aangenaam. Terwijl we om ons heen kijken en zoeken naar de start van de wandeling neemt Guido ons eerst nog even een stukje mee naar boven. Trots toont hij het prachtige uitzicht over de bergen en op Innsbruck in de verte.

Tijd om de veters strak te trekken en te gaan wandelen. De Zirbenweg is een 7,4 km lange wandeling en zelfs onderdeel van de beroemde Adelaarsweg die door Tirol loopt, de dertiende etappe. De Zirbenweg heeft haar naam te danken aan het eeuwenoude dichte alpendennenbos waar we doorheen lopen. Door een prachtig groene omgeving vertelt Guido ons dat hier in het voorjaar meer dan 700 verschillende soorten bloemen te zien zijn. We lopen langs een veld met prachtige paarse en oranje bebossing die op verschillende tijden van het jaar in bloei staan. Het blijken alpenrozen te zijn die op een hoogte van 1.500 tot 3.000 meter hoogte en vaak in de buurt van naaldbossen bloeien. Volgens Guido staat alles in volle bloei in hartje lente en in de herfst loop je in een kleurpaleis van groen, oranje en bruin. Van Guido moeten we nog maar eens terugkomen om het in zijn volle glorie te bewonderen. Dat nemen we ons voor.

Eenmaal onderweg blijkt de route brede wandelpaden te hebben. Het pad is niet te ruig en geschikt voor vrijwel iedereen. Onderweg komen we dan ook veel wandelaars tegen, van jong tot oud. Maar ook een hoop gezinnen. Alhoewel de route geen steile passages heeft stuiten we halverwege toch nog op een punt waar wat klauterwerk vereist is. Een leuke afwisseling tijdens de verder vlakke wandeling. Na ongeveer 3 uur wandelen tussen de bossen en langs kabbelende beekjes komen we aan bij onze eindbestemming, de Patscherkofel. Guido weet hier nog een leuk plekje voor een typisch Tiroolse lunch en neemt ons mee naar de Hochmahdalm. Moe, maar voldaan zoeken we een plekje in de zon en proosten we op een geslaagde dag.

Alles over Innsbruck en omgeving

Wil je meer weten over alle wandelmogelijkheden in en rondom deze prachtige stad in hartje Tirol? Op de gebiedsinformatiepagina van Innsbruck zetten we alles voor je op een rij.

Meer innsbruck

5 bergmassieven rondom Innsbruck

Terwijl we nog nagenieten van onze wandeling vertelt Guido ons iets over de wandelmogelijkheden rondom Innsbruck. Het is namelijk een perfect uitgangspunt voor heel veel acitivteiten in de bergen. Vanuit de stad sta je binnen 20 minuten bovenop de Nordkette, de huisberg. Maar rondom Innsbruck liggen nog eens 5 bergmassieven waar je fantastisch kunt wandelen: Natuurpark Karwendel, Patscherkofel, Mieminger Plateau, Kalkkögel en de Sellrainer en Stubaier Alpen. De namen zeggen ons niets, maar als hij zijn kaart erbij pakt laat hij zien waar deze gebieden rond Innsbruck liggen begrijpen we waarom Innsbruck zo geliefd is bij wandelaars.

Innsbruck Trek

We hebben het erover dat we graag eens een langere tocht willen maken, maar niet elke dag onze bagage mee willen dragen. 'De Innsbruck Trek', roept Guido enthousiast. Je wandelt een week lang en elke dag heb je de keuze uit twee etappes in verschillende moeilijkheidsgradaties. Afhankelijk van hoe fit je je op dat moment voelt kies je de makkelijke of de moeilijkere versie. En je bagage wordt elke dag naar je volgende slaapplek gebracht. Dat klinkt ons als muziek in de oren. Deze wandeling komt op ons verlanglijstje te staan.

Bijzonder afdalen

Na een Oostenrijks ontbijt staat er vandaag een wandeling met een verrassing aan het eind op het programma. Op naar de Mutterer Alm. Eerst stappen we op de tram richting Mutters. Een ritje van ongeveer 12 minuten, waarna we nog een kleine 10 minuten omhoog wandelen om bij het dalstation van de Muttereralmbahn te komen. Terwijl we in de gondel zitten zien we onder ons al verschillende kronkelende paadjes, waarbij ik me altijd afvraag naar welke mooie plekken ze allemaal leiden. Bij het middenstation stappen we uit en maken hier een mooie rondwandeling. In de ochtendzon, met ietwat stijve benen van de vorige dag, wandelen we in een rustig tempo richting de Götzner Alm (1542 m). Het is een van de mooiste almen in de omgeving van Innsbruck. Een echte berghut, zoals je je die voorstelt. Schattig, charmant, authentiek en met een fijn terras waar je onder het genot van een kopje koffie of een Tiroolse maaltijd geniet van het uitzicht. En dat is precies wat wij even gaan doen voordat we weer terug lopen naar de Muttereralmbahn. We zijn een beetje zenuwachtig, want hier komen we erachter wat de verrassing precies is. We blijken niet meer naar beneden te hoeven wandelen, maar met Mountaincarts naar beneden te racen. Ze staan al voor ons klaar. Het zijn kleine skelters met drie wielen, een stuur, twee handremmen. Een gaspedaal of trappers hebben we niet nodig, want de 5 km lange route is steil genoeg om vaart te blijven houden. Dan nog een helm, wat instructies en we zijn klaar voor de start. Over het, soms wat hobbelige, pad racen we met hoge snelheid naar beneden. Na een kleine 20 minuten komen we weer bij het dalstation in Mutters aan, waarna we weer met de tram terugkeren naar Innsbruck. Wat een avontuur!

Beroemde gerechten

Zoals je van een stad mag verwachten heeft ook Innsbruck voor elke fijnproever wat wils. Keuze genoeg, maar de typische Tiroolse keuken kunnen en willen we niet overslaan. We vragen een aantal inwoners wat hun favoriete plekken in de stad zijn. Als winnaars komen Hotel Restaurant Weisses Rössl en het Sacher Café uit de bus.

Weisses Rössl ligt in midden in het oude centrum van de stad. We worden via het authentiek ingerichte restaurant naar het moderne dakterras geleid en krijgen de kaart aangereikt. Zoals verwacht zien we alle typische Tiroolse gerechten hierop terug, maar besluiten toch voor het beroemdste gerecht van Oostenrijk te gaan. Een overheerlijke Schnitzel met Kartoffelsalat.

Gelukkig hebben we nog een plekje voor een toetje over dus gaan we op zoek naar het Sacher Café. Dit is de enige plek in Innsbruck waar je de originele Sacher Torte kunt proeven, welke elke dag wordt ingevlogen vanuit Wenen. Zo hebben we op één avond genoten van de twee beroemdste gerechten van het land.

Alles over bergwandelen

De NKBV is er om jou alles te laten halen uit je bergwandelactiviteiten. We helpen je alvast goed voor te bereiden voor je komende bergwandelingen.

Bergwandelen

Onderhoud aan paden en hutten

Als NKBV-lid draag je bij aan het onderhoud van paden en hutten. Elk jaar dragen de leden gezamelijk €400.000,- bij aan het Gegenrechtfonds. En wist je dat je als NKBV-lid korting krijgt in de meeste berghutten in de Alpen?