MENU

Techniek op rots, puinhellingen en in blokkenterrein

Leer welke technieken je gebruikt tijdens je wandelingen over rotsen, puinhellingen en in blokkenterrein.

Puin en blokken

Bij het lopen over losse stenen en puin, is het zaak je aandacht goed erbij te houden, vooral wanneer er geen pad meer is. Het stijgen over een puinhelling kan soms lastig zijn door de schuivende stenen. Kies daarom vooral de stukken met de grootste en platste stenen uit om op te lopen. Die liggen doorgaans het meest vast en voorkomen onverwacht wegglijden. Bij het omhoog lopen in los puin kan het handig zijn treedjes te schoppen in het puin. Probeer in onregelmatige blokkenvelden geen rechte lijn te lopen, maar slalom langs de meest logische route door het terrein, van grote steen naar grote steen.

Het afdalen van een puinhelling is heel leuk, vooral een regelmatige helling met los, fijn gruis. Probeer in los gruis je hakken in het puin te zetten, houd een redelijk tempo aan, en houd het zwaartepunt van je lichaam goed naar voren. Je kunt uitglijden voorkomen door als het ware ‘glijstappen’ te maken, door al glijdende de volgende stap te maken. Voor je het weet vind je afdalen door puinhellingen hartstikke leuk.

Een waarschuwing is echter op zijn plaats: op hellingen met grotere losse blokken moet je veel voorzichtiger afdalen. Houd er rekening mee dat blokken plotseling kunnen gaan schuiven of omrollen. Zorg dan dat je je volgende stap al hebt bedacht. Houd je balans en kijk goed vooruit. Een goede balansoefening is een parcours door een groot blokkenveld. Lopen (en springen) van rotsblok naar rotsblok is niet alleen nuttig voor de ontwikkeling van je evenwichtsgevoel, maar ook erg leuk om te doen.

Techniek op de rotsen

Het lopen over gladde rotsplaten is soms lastig, maar ook heel mooi. Zet daarbij je voeten plat en rustig op de plaat. Houd je bovenlichaam telkens goed boven je voet. Het is verrassend hoe steil je omhoog kunt lopen tegen rotsplaten, zolang je je voeten maar goed plat weet neer te zetten.

Is een stuk rots te steil om plat overheen te lopen? Dan ga je over op het klimmen met de voorkant van je schoenen. Laat je benen het werk doen en gebruik je handen voor het evenwicht. Wanneer je rotsplaten afdaalt, loop je nog dieper voorover gebogen dan normaal en zet je je voeten goed plat neer.

Bij rots die te steil hiervoor is kun je het beste zijwaarts afklimmen. Zo behoud je een beter overzicht. Alleen als het erg moeilijk wordt, keer je je om met je gezicht naar de rots toe en klim je zo naar beneden, waarbij je tijdens het afdalen tussen je benen door kijkt.

Stijgen en dalen Techniek op sneeuwhellingenGletsjers wandelen met stokken