MENU

Veelgestelde vragen

Alles wat je moet weten over je lidmaatschap.

LIDMAATSCHAP

1. Ik ben hoofdlid. Wat houdt het hoofdlidmaatschap in en welke verantwoordelijkheden brengt dit met zich mee?
Als Hoofdlid-/Seniorlid kun je gezinsleden toevoegen aan je lidmaatschap. Je bent als Hoofd-/Seniorlid verantwoordelijk voor het betalen van de contributie en diensten van jezelf en je gezinsleden. MijnNKBV is dé online omgeving waarin je jouw persoonlijke gegevens kunt controleren van jou en je gezinsleden en je kunt eventueel andere gegevens wijzigen of toevoegen, maar je hebt ook inzage in je factuur.

2. Mijn partner en ik staan als hoofdlid en gezinslid geregistreerd bij de NKBV. Graag willen wij onafhankelijk van elkaar lid zijn van de NKBV. Hoe kunnen wij dit regelen?
Stuur een mail naar info@nkbv.nl. Vermeld in je mail de juiste adresgegevens. Zijn er gezinsleden, graag erbij vermelden onder welk lidmaatschap de gezinsleden gekoppeld mogen worden.

3. Mijn partner en ik staan beide als hoofdlid geregistreerd en willen graag een gezinslidmaatschap afsluiten.
Stuur een mail naar info@nkbv.nl, vermeld hierin de juiste adresgegevens, wie hoofdlid en wie gezinslid wordt.

4. Kwartaallidmaatschap
Aan het eind van het jaar is er altijd een actie, het kwartaallidmaatschap. Hier geldt een actietarief voor het restant van het kalenderjaar, onder de voorwaarde dat je ook het jaar erna lid blijft.

NKBV-APP

Wat vind ik in de app?
In de app vind je in je profiel welke diensten je hebt afgesloten en vind je dus je bewijs dat je verzekerd bent of een klimjaarkaart hebt afgesloten. Lees meer over de NKBV-app.

LEDENPAS

Waar vind ik mijn ledenpas?
Als NKBV-lid kun je je digitale ledenpas vinden in de NKBV-app. Maak vooraf een screenshot van jouw NKBV-profiel. Dit zorgt ervoor dat je de pas ook zonder goede internetverbinding kunt tonen. Berghutten en klimhallen maken gebruik van deze pas om jouw lidmaatschap te controleren en te bekijken of je recht hebt op korting. Het is belangrijk om te weten dat als je een klimjaarkaart hebt, deze alleen zichtbaar is in de app en niet op de fysieke pas. Daarom is het noodzakelijk om je digitale ledenpas te gebruiken als je een klimjaarkaart hebt en toegang wilt krijgen tot Belgische klimgebieden. Voor vragen kun je een mail sturen naar ledenservice@nkbv.nl.

Waarom staat er op mijn ledenpas geen vermelding meer dat ik verzekerd ben?
Het vermelden van de reisverzekering op de digitale ledenpas is overbodig. Mocht er tijdens jouw vakantie iets gebeuren, dan staat de NKBV Alarmcentrale 24 uur per dag, 7 dagen per week voor je klaar. De NKBV Alarmcentrale is ondergebracht bij de ANWB-Alarmcentrale. Je wordt dus altijd in het Nederlands verder geholpen. Meld bij aangifte altijd je naam en je NKBV-lidmaatschapsnummer (dat is je polisnummer). In geval van nood volstaan deze gegevens. Voor de verzekering ontvang je een verzekeringsbewijs per mail. Indien er geen mailadres bekend is, kun je het verzekeringsbewijs vinden in MijnNKBV.

VERZEKERING

1. Hoe kan ik bewijzen dat ik verzekerd ben via de NKBV?
Mocht er tijdens de vakantie iets gebeuren, dan staat de NKBV-Alarmcentrale 24 uur per dag, 7 dagen per week voor je klaar. De NKBV-Alarmcentrale is ondergebracht bij de ANWB Alarmcentrale. Je wordt dus altijd in het Nederlands verder geholpen. Meld bij aangifte altijd je naam, NKBV-lidmaatschapsnummer (dat is je polisnummer). In geval van nood volstaan deze gegevens. Wanneer je bij een medische instelling terecht komt, vragen deze medewerkers altijd om de gegevens van de zorgverzekeraar, omdat medische kosten altijd eerst gedeclareerd worden via je zorgverzekering. Voor de verzekering ontvang je een verzekeringsbewijs per mail. Indien er geen mailadres bij ons bekend is, kun je deze doorgeven via ledenservice@nkbv.nl. Wij maken dan een wachtwoord voor je aan voor MijnNKBV, waar je het verzekeringsbewijs kunt vinden. Heb je geen e-mailadres, neem dan telefonisch contact op met de NKBV ledenservice (0348-409521). Tevens is je bankafschrift waarop de verzekeringspremie staat vermeld, het bewijs dat je bent verzekerd.

FACTUREN

1. Ik heb mijn factuur niet per mail ontvangen, waar kan ik mijn factuur vinden?
Je kunt je facturen opvragen via MijnNKBV.

OPZEGGEN

1. Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?
Het lidmaatschap kun je vóór 1 november van dit jaar opzeggen via MijnNKBV, je lidmaatschap loopt dan af per 31 december van dit jaar. Zeg je op na deze datum, dan wordt het lidmaatschap opgezegd per 31 december van het volgende jaar. Je ontvangt op werkdagen binnen 24 uur een bevestiging van je opzegging. Indien je niet kunt opzeggen via MijnNKBV kun je een opzegmail sturen naar ledenservice@nkbv.nl.

2. Waarom is het lidmaatschap niet maandelijks opzegbaar?
De Wet Van Dam bepaalt dat consumenten hun langlopende contracten (zoals abonnementen) op elk moment mogen opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand. Dit recht ontstaat na de eerste stilzwijgende verlenging. Bij contracten die meteen voor onbepaalde tijd worden aangegaan, geldt dit opzegrecht meteen. De Wet Van Dam geldt niet voor het lidmaatschap van verenigingen. Dit omdat een vereniging zelf (via haar statuten) in onderling overleg kan bepalen hoe lang men lid is en hoe er wordt verlengd.

Staat je vraag er niet bij, laat dit ons weten via ledenservice@nkbv.nl.
FAQ Reisverzekering FAQ annuleringsverzekering.