MENU

Veelgestelde vragen

Alles wat je moet weten over je lidmaatschap.

LIDMAATSCHAP

1. Ik ben hoofdlid. Wat houdt het hoofdlidmaatschap in en welke verantwoordelijkheden brengt dit met zich mee?
Als Hoofdlid-/Seniorlid kun je gezinsleden toevoegen aan je lidmaatschap. Je bent als Hoofd-/Seniorlid verantwoordelijk voor het betalen van de contributie en diensten van jezelf en je gezinsleden. MijnNKBV is dé online omgeving waarin je jouw persoonlijke gegevens kunt controleren van jou en je gezinsleden en je kunt eventueel andere gegevens wijzigen of toevoegen, maar je hebt ook inzage in je factuur.

2. Mijn partner en ik staan als hoofdlid en gezinslid geregistreerd bij de NKBV. Graag willen wij onafhankelijk van elkaar lid zijn van de NKBV. Hoe kunnen wij dit regelen?
Stuur een mail naar info@nkbv.nl. Vermeld in je mail de juiste adresgegevens. Zijn er gezinsleden, graag erbij vermelden onder welk lidmaatschap de gezinsleden gekoppeld mogen worden.

3. Mijn partner en ik staan beide als hoofdlid geregistreerd en willen graag een gezinslidmaatschap afsluiten.
Stuur een mail naar info@nkbv.nl, vermeld hierin de juiste adresgegevens, wie hoofdlid en wie gezinslid wordt.

4. Kwartaallidmaatschap
Aan het eind van het jaar is er altijd een actie, het kwartaallidmaatschap. Hier geldt een actietarief voor het restant van het kalenderjaar, onder de voorwaarde dat je ook het jaar erna lid blijft.

NKBV-APP

Wat vind ik in de app?
In de NKBV-app vind je alles wat je als lid nodig hebt, handig bij elkaar:

  • Je digitale ledenpas met een overzicht van je betaalde diensten zoals de verzekering, klimjaarkaart
  • Je licentie en klimvaardigheidsbewijs
  • Je gegevens aanpassen*, bijvoorbeeld een verhuizing doorgeven of je mailadres wijzigen
  • Je interesses doorgeven zodat we daar in onze communicatie rekening mee kunnen houden
  • Het laatste nieuws
  • Landelijke NKBV-kalender met evenementen, opleidingen en cursussen
  • Link naar de bestaande wedstrijdresultaten overzichten

*Momenteel is het niet mogelijk om je lidmaatschap, verzekering en andere diensten op te zeggen via de NKBV-app. Dit kun je doen via MijnNKBV.

LEDENPAS

Waar vind ik mijn ledenpas?
Als NKBV-lid kun je je digitale ledenpas vinden in de NKBV-app. Maak vooraf een screenshot van jouw NKBV-profiel. Dit zorgt ervoor dat je de pas ook zonder goede internetverbinding kunt tonen. Berghutten en klimhallen maken gebruik van deze pas om jouw lidmaatschap te controleren en te bekijken of je recht hebt op korting. Het is belangrijk om te weten dat als je een klimjaarkaart hebt, deze alleen zichtbaar is in de app en niet op de fysieke pas. Daarom is het noodzakelijk om je digitale ledenpas te gebruiken als je een klimjaarkaart hebt en toegang wilt krijgen tot Belgische klimgebieden. Voor vragen kun je een mail sturen naar ledenservice@nkbv.nl.

VERZEKERING

1. Hoe kan ik bewijzen dat ik verzekerd ben via de NKBV?
Mocht er tijdens de vakantie iets gebeuren, dan staat de NKBV-Alarmcentrale 24 uur per dag, 7 dagen per week voor je klaar. De NKBV-Alarmcentrale is ondergebracht bij de ANWB Alarmcentrale. Je wordt dus altijd in het Nederlands verder geholpen. Meld bij aangifte altijd je naam, NKBV-lidmaatschapsnummer (dat is je polisnummer). In geval van nood volstaan deze gegevens. Wanneer je bij een medische instelling terecht komt, vragen deze medewerkers altijd om de gegevens van de zorgverzekeraar, omdat medische kosten altijd eerst gedeclareerd worden via je zorgverzekering. In MijnNKBV kun je je verzekeringsbewijs vinden. Als je niet kunt inloggen via MijnNKBV, stuur dan een mail naar ledenservice@nkbv.nl. Tevens is je bankafschrift waarop de verzekeringspremie staat vermeld, het bewijs dat je bent verzekerd.

FACTUREN

1. Ik heb mijn factuur niet per mail ontvangen, waar kan ik mijn factuur vinden?
Je kunt je facturen opvragen via MijnNKBV of de NKBV-app.

OPZEGGEN

1. Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?
Het lidmaatschap kun je vóór 1 november van dit jaar opzeggen via MijnNKBV, je lidmaatschap loopt dan af per 31 december van dit jaar. Zeg je op na deze datum, dan wordt het lidmaatschap opgezegd per 31 december van het volgende jaar. Je ontvangt op werkdagen binnen 24 uur een bevestiging van je opzegging. Indien je niet kunt opzeggen via MijnNKBV kun je een opzegmail sturen naar ledenservice@nkbv.nl.

2. Waarom is het lidmaatschap niet maandelijks opzegbaar?
De Wet Van Dam bepaalt dat consumenten hun langlopende contracten (zoals abonnementen) op elk moment mogen opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand. Dit recht ontstaat na de eerste stilzwijgende verlenging. Bij contracten die meteen voor onbepaalde tijd worden aangegaan, geldt dit opzegrecht meteen. De Wet Van Dam geldt niet voor het lidmaatschap van verenigingen. Dit omdat een vereniging zelf (via haar statuten) in onderling overleg kan bepalen hoe lang men lid is en hoe er wordt verlengd.

Staat je vraag er niet bij, laat dit ons weten via ledenservice@nkbv.nl.
FAQ Reisverzekering FAQ annuleringsverzekering.