Een interview met Debbie Read, hoofd communicatie duurzaamheid bij Rab. Over de Rab Service Centers, waar heel veel kleding wordt gerepareerd.
Bij Outdoormerk Rab is duurzaamheid een zeer belangrijk thema. Daarom wordt kleding vaak gerepareerd en staat alles, van productie tot bezorging en gebruik, in het teken van duurzaamheid. Debbie Read, hoofd communicatie duurzaamheid bij Rab, zorgt er vervolgens voor dat de consumenten hier ook van op de hoogte zijn. Bijvoorbeeld via de onlangs gelanceerde Material Facts, zo vertelt ze in dit interview.
Sinds de oprichting in 1981 werkt Rab met Service Centers, die gespecialiseerde materialen zorgvuldig wassen of schade repareren. Daardoor kregen de allereerste kledingstukken al een langer leven. Tegenwoordig, zo weet Debbie, maken veel consumenten gebruik van de centers, die wereldwijd gevestigd zijn. “Vorig jaar voerden we 9.751 betaalde reparaties uit op beschadigde artikelen en 5.603 servicewasbeurten. Tel reparaties van garantie-retouren daarbij op en je kijkt naar meer dan 12.000 kledingstukken die onnodig op de vuilnisbelt waren beland ten gunste van een vervangend kledingstuk.”
“Bij elke reparatie proberen we het kledingstuk weer net zo goed te maken als voorheen, al is dat door de leeftijd van de kleding soms moeilijk. Maar er blijft weinig kleding over die we niet kunnen repareren.”
Het wassen en repareren maakt kleding van Rab duurzaam, maar consumenten en retailers verwachten meer. Bijvoorbeeld informatie over bredere criteria zoals gerecycled materiaal, dierenwelzijn, sociale normen en milieu-impact. “Als we zulke informatie niet geven, missen we de kans te laten zien dat we duurzaamheid serieus nemen en dat kan leiden tot onderwaardering van onze producten”, zegt Debbie erover.
De recent gelanceerde Material Facts bieden uitkomst. Dit zijn door Rab verstrekte tabellen met gedetailleerde informatie over de productie, het materiaal en land van herkomst, vindbaar via de QR-codes op productlabels. Debbie is er erg blij mee: “Dankzij de Material Facts kunnen consumenten een weloverwogen keuze maken bij het aanschaffen van een product. En de Facts stellen ons in staat makkelijker het gesprek aan te gaan met onze partners en met de consumenten. Zo vergroten we bij iedereen het inzicht in de milieu-impact van onze producten."
Een andere manier om partners en consumenten te betrekken bij duurzaamheid, is het jaarlijkse duurzaamheidsverslag. “Dit verslag biedt ons de gelegenheid om stil te staan, na te denken en te delen wat we in het voorgaande jaar hebben bereikt. En het helpt ons de juiste prioriteiten te stellen binnen onze focus voor de komende jaren”, aldus Debbie.
Via de Material Facts zien de consumenten bij het kopen van Rab-producten hoe duurzaam die zijn, maar ze merken het ook als ze een aankoop toegestuurd krijgen. Rab gebruikt minder plastic dan vroeger, en stimuleert partners dit ook te doen. “We kunnen het niet alleen, dit vraagt een industriebrede aanpak”, verklaart Debbie.
“In 2019 werd Rab een van de oprichters van het EOG Single Use Packaging Project van de European Outdoor Group. Samen met de industrie werkten we aan een routekaart om plastic voor eenmalig gebruik in het toeleveringsproces aanzienlijk te verminderen. Nu nemen we samen met meer dan dertig andere merken en retailers de verantwoordelijkheid voor het verminderen van plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik.”
Een grote stap die Rab zette was het verwijderen van vermijdbare polybags uit het toeleveringsproces. Debbie: "De verpakkingen die we nu nog gebruiken, zijn er om onze producten tijdens het transport te beschermen. We zorgen ervoor dat het plastic gerecycled wordt, via de EOG Single Use Plastic Group. Dat dit gebeurt en plastic geen gewoon afval wordt, is de verantwoordelijkheid van Rab", vindt Debbie. "We zijn aangesloten bij specifieke recyclers waarvan we weten dat ze het plastic laten recyclen om een stroom van schone, voorgesorteerde, homogene stoffen te creëren. Deze kunnen worden gebruikt voor nieuwe producten of nieuwe gerecyclede plastic zakken."
Dat Rab zich zo inzet voor duurzaamheid en milieu, en dat uitdraagt, wordt gezien door de consument. "Klanten reageren overweldigend positief op onze aanpak van het verminderen van plastic", vertelt Debbie. "We vinden het erg belangrijk om onze impact op de planeet te minimaliseren en de natuur te beschermen en te behouden die onze medewerkers, onze klanten en onze gemeenschap zo waarderen. Het is een uitdaging om onze impact te blijven verminderen, maar we streven er voortdurend naar."