MENU

Oefeningen voor thuis om fit de bergen in te gaan

Wandelen in de bergen is prettiger als je fit en mobiel bent. Thuis kun je al heel wat voorbereidende oefeningen doen voor je bergvakantie.

Wie flexibel en mobiel is, beweegt makkelijker in de bergen. Of je nu je been optilt om een helling omhoog te lopen of dat je boven op en tussen rotsen beweegt om deze te beklimmen. Met een paar oefeningen die je thuis kunt doen, versterk en verleng je je spieren. Verkorte spieren zijn vaak zwakkere spieren en stijve spieren verzuren snel. Doe deze oefeningen thuis en verklein je kans op blessures tijdens je bergvakantie.

Samen met Jonas Föllmi hebben we video's gemaakt van oefeningen die je kunnen helpen fitter de bergen in te gaan, en om snel te herstellen.

Oefeningen voor meer mobiliteit en kracht

  • Lage Squat, voor een betere mobiliteit in je enkels, knieën en heupen
  • Jefferson Curl, voor een kracht en mobiliteit van je achillespezen tot aan je nek
  • Enkelstabiliteit, in negen stappen stevige enkels
  • Split Squat, voor sterkere bovenbenen
  • Russian Twist, voor een sterke core en wervelkolom
  • Calf Raise, voor je kuitspieren

Lage Squat Jefferson Curl enkelstabiliteit split squat russian twist calf raise

Specifieke oefeningen

Sterke knieën Sterke rug

Sterke core Conditie

Oefeningen voor een snel herstel

  • Warming up, om je spieren en gewrichten vast warm te maken
  • Voeding en rust, om energie te hebben voor het herstel
  • Ademhaling, om je lichaam snel naar herstelmodus te laten schakelen

Warming-up VOEDING EN RUST ademhaling

Pijn

Bij het uitvoeren van de oefeningen wil je niks forceren. Pijn is een signaal van je lichaam dat we moeten respecteren. Wanneer je pijn voelt, probeer dan de oefening makkelijker te maken of stop bij je pijngrens. Ga hier niet overheen en neem contact op met je fysiotherapeut als de klachten aanhouden.

Kwaliteit, kwantiteit en geduld

Aan de mobiliteit en kracht van je lichaam werken kost tijd. En discipline. Kies voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Voer de oefeningen goed uit, bouw rustig op en forceer niks. Heb je vragen over de oefeningen of wil je meer ondersteuning? Neem dan contact op met Forte Vital via NKBV@ForteVital.nl.

Bekijk de video's ook in onze YouTube afspeelijst.

Afspeellijst