MENU

10 tips huttentocht

Als je de bergen echt wilt beleven en je wilt onderdompelen in de bergwereld, ga je op huttentocht. Om je een handje te helpen geven we je tien tips voor het maken van een geslaagde huttentocht!

Bij een huttentocht wandel je van de ene naar de andere berghut en overnacht je in deze eenvoudige onderkomens. Doordat je elke dag verder trekt, ontdek je een veel groter berggebied dan bij dagtochten. Deze zomer is het lopen van een huttentocht net even anders door de verschillende hygiëne- en voorzorgsmaatregelen omtrent Corona.

1. Werk thuis aan je conditie

Een huttentocht lopen is zwaar, zeker wanneer je flinke afstanden omhoog of omlaag aflegt. Zorg daarom dat je fit de bergen in gaat. Een goede conditie betekent dat je meer plezier ervaart tijdens het wandelen. Geef je lichaam ook de tijd om te wennen als je start met lopen door bijvoorbeeld een warming-up te doen. Loop in Nederland alvast een paar dagen met je ingepakte rugzak om je lichaam te laten wennen aan de belasting. Verder kun je thuis al heel wat oefeningen doen om fit de bergen in te gaan. We helpen je op weg.

Fit de bergen in

Extra tip: ga je op pad met meerdere tochtgenoten, besef dat iedereen een andere conditie heeft. De capaciteiten van de zwakste persoon in de groep bepalen hoe ver en snel je gaat.

2. Pak slim in

Een huttentocht lopen is zwaar en je bent vaak meerdere dagen lang onderweg met bepakking. Een rugzak van 20 – 40 liter is ruim voldoende en pak alleen het noodzakelijke in. Probeer niet meer dan 10 kilo op je rug mee te nemen. We hebben alvast een paklijst voor je samengesteld zodat je niets vergeet mee te nemen.

Paklijst huttentocht

Extra tip: vergeet je oordopjes niet!

3. Wandel (wanneer nodig) met stokken

Je kent het wel, na een lange en vermoeiende tocht kom je aan bij die ene top of het hoogste punt van de route. Na te hebben genoten van een welverdiende pauze en het uitzicht op de bergen besef je dat er nog een lange afdaling in het verschiet ligt. Door te lopen met stokken kunnen je knieën in de afdaling flink ontlasten. Let wel op de juiste techniek waneer je loopt met stokken.

Lopen met stokken sterke knieën

4. Bereid je tocht goed voor en reserveer hutten

Thuis kun je je al oriënteren met gidsjes, kaarten en internet. Eenmaal ter plekke vul je die kennis aan met informatie van het lokale VVV- of gidsenbureau. Check of routes, paden en hutten open zijn. Zorg dat je een alternatieve route kent, mochten de condities tegenvallen. Neem in ieder geval een goede topografische kaart (liefst 1:25.000) mee en ga bij voorkeur niet alleen op pad. Reserveer wanneer mogelijk altijd de berghutten. Zo kom je niet voor verassingen te staan en weet de huttenwaard waar hij aan toe is.

Plan je tocht

Extra tip: zorg ervoor dan dat je een reisverzekering hebt die bergsportactiviteiten en bergreddingen dekt, zo ben je verzekerd van hulp als er toch iets mis gaat. De NKBV biedt haar leden een voordelige bergsport-reisverzekering. Meer informatie.

5. Start vroeg in de ochtend en houdt het weer in de gaten

Sneeuw in de zomer en onweer in de middag: het weer in de bergen is relatief extreem en kan razendsnel veranderen. Lees het weerbericht voor vertrek, wees alert op veranderingen in het weer, leer ze interpreteren en voorkom zo verrassingen. Start vroeg met je bergwandeling om te voorkomen dat je oververhit raakt of in een warmteonweer terecht komt.

Extra tip: Bergsportreizen organiseert weerkunde workshops en bekijk het artikel 'Onweer in de bergen'.

6. Ga op pad met een goede basisuitrusting

Een goede basisuitrusting zal je veel comfort geven tijdens de huttentocht. Goed ingelopen wandelschoenen zijn een must. De stevigheid en het profiel van de zolen geven grip op natte grashellingen, gladde rotsen en op sneeuwvelden. Hoge schoenen beschermen je enkels en geven meer stabiliteit. Als je op gebaande paden blijft en zeker weet dat je geen sneeuw tegenkomt, zijn lage wandelschoenen ook prima.

Wandelschoenen rugzak Laagjes

Extra tip: neem een reservepaar veters mee

7. Let op je wandeltechniek

Zorg dat je zelfs na een paar uur wandelen voldoende energie hebt. Zo voorkom je dat je je evenwicht verliest of struikelt. Steek steile sneeuwvelden alleen over als er een goed spoor ligt en als iedereen in de groep weet hoe je moet remmen, mocht iemand uitglijden.

Bergwandeltechniek Techniek sneeuwhellingen

8. Neem voldoende pauze

Pauzeer regelmatig en neem meer eten en drinken mee dan je nodig denkt te hebben. Door onvoorziene omstandigheden kan je tocht langer duren dan gepland. Eet bovendien liever wat vaker kleine beetjes dan een flinke maaltijd in één keer. Wees voorzichtig met het drinken uit natuurlijke bronnen onderweg, bedenk dat vee tot op grote hoogte graast. Een waterfilter kan uitkomst bieden.

Extra tip: koop in het dal wat lokale lekkernijen en vers fruit. Wanneer je op een mooi punt staat, kan je extra genieten van een welverdiende pauze. Let op: neem je afval altijd weer mee naar het dal.

9. Respecteer de natuur

Het lopen van een huttentocht is fantastisch. Je bent een paar dagen helemaal verbonden met de natuur. Als bergwandelaars hebben we een grote verantwoordelijkheid om deze natuur te behouden en te beschermen. Probeer je impact te minimaliseren door verantwoorde keuzes te maken. Pluk geen bloemen of planten, neem al je afval mee naar het dal, ook je toiletpapier.

Bewust de bergen in

10. Neem je NKBV-lidmaatschapspas mee!

Als je lid bent van de NKBV, ontvang je vaak tot 50% korting bij overnachting in een hut va de Alpenverenigingen. Die korting krijg je omdat je als alpenverenigingslid bijdraagt aan het onderhoud van hutten en paden in de bergen.

Zo ontvang je huttenkorting Onderhoud aan paden en hutten

Meer informatie nodig?

Alles over bergwandelen Op huttentocht voor het eerst van hut naar hut