MENU

Oefeningen om fit de winter in te gaan: sterke knieën

Bergsporten in de winter is prettiger als je fit en mobiel bent. Thuis kun je al heel wat voorbereidende oefeningen doen voor je winterbergsport vakantie.

Sterke knieën zijn erg belangrijk met skiën; ze krijgen vaak veel te verduren. Denk hierbij aan diverse rotaties, druk- en trekbewegingen op de binnen- en buitenkant van je knieën. Deze oefeningen zijn ook erg geschikt als voorbereiding op al je andere bergsportactiviteiten ter versterking van je knieën.

Irregular Squats

In de bergsport komt het geregeld voor dat je knie klappen opvangt en een rare beweging maakt. Dit is vaak onoverkomelijk. Je wilt dus je knieën alvast wat voorbereiden op deze rotaties en het drukverschil op de binnen- en buitenkant van de knie. Vandaar irregular squats. Dit zijn squats (kniebuigingen) waarbij we met beleid kleine rotaties maken. Begin hier heel rustig mee, zeker als je al knie klachten hebt. Bij twijfel is het raadzaam om je fysiotherapeut te raadplegen. Heb je geen kruisbanden meer of meniscusproblemen (gehad)? Neem dan zeker eerst contact op met je (fysio)therapeut.

Zorg ervoor dat je gecontroleerd beweegt en aan het begin geen snelheid creëert in de beweging. Beweeg heel langzaam zodat je goed kunt voelen en altijd met de beweging kunt stoppen.

Met de Irragular squats hebben we drie variaties:

  • Internal: knieën bewegen naar binnen met zowel linker- als rechtervoet naar voren

  • External: knieën bewegen naar buiten met zowel linker- als rechtervoet naar voren

  • Rotational: knieën roteren, links en recht

Maak 5 a 20 gecontroleerde herhalingen. Forceer niks als iets geblokkeerd voelt. Daarbij wil je weer geen pijn ervaren tijdens de beweging.

sterke bovenbenen vergeten spiergroepen ideale skihouding