MENU

Start nu met je voorbereiding voor de bergen

Door alpenweiden, klauteren in rotsachtig terrein, en balanceren op smalle paadjes over grashellingen en sneeuwvelden. Tijdens het bergwandelen of hiken kom je overal en nergens. Heb jij het wandelvirus al te pakken? Het liefst in de bergen, maar ook in ons vlakke kikkerlandje is er genoeg te beleven om je voor te bereiden op je favoriete berglandschap.

Wat is je volgende bergavontuur?

Misschien is je rugzak al ingepakt en sta je te trappelen om weer de bergen in te gaan. Of ben je in Nederland en smacht je naar je volgende bergavontuur, maar ben je nog aan het twijfelen waar naartoe? In de Alpen is er geen gebrek aan prachtige plekken. Kiezen daarentegen is af en toe flink lastig. Wij helpen je een handje. Wil je bovenop een bergtop staan, terwijl de wereld aan je voeten ligt? Of stuit je het liefst op een kraakhelder bergmeer die een welkome afwisseling biedt tijdens je wandeling? Toch liever een onbekend berggebied.

11 markante toppen in de Alpen mooie bergmeren in europa 7 minder bekende berggebieden

Wat neem je mee?

Goed voorbereid naar de bergen is vaak het halve werk. Heb jij de spullen die je meeneemt dagen van tevoren uitgestald of wacht je tot het laatste moment met inpakken. Houd deze handige lijstjes bij de hand, zodat je niks vergeet.

Paklijst bergwandelen Paklijst huttentocht

Oefeningen

Wil je makkelijker bewegen in de bergen? Wie flexibel en mobiel is, heeft een streepje voor. Tussen of op rotsen klauteren, een stevige helling oplopen of lange afstanden afleggen. Als je fit de bergen in stapt, haal je meer voldoening en plezier uit je verblijf in de bergen. Én de kans op blessures wordt vele malen kleiner, zeker niet onbelangrijk. Met een paar oefeningen die je thuis kunt doen, verbeter jij je conditie, kracht, mobiliteit en stabiliteit. Top fit de bergen in? Probeer dan aan elk onderdeel te werken. Wil je na een blessure weer fit worden of wil je eerst je basisconditie verbeteren? Begin dan met de oefeningen voor meer mobiliteit en stabiliteit.

Fit de bergen in

In Nederland op pad

Het berglandschap is voor ons vlakke landje niet na te bootsen. In de bergen merk je het verschil tussen een vlakke tocht en eentje waar je hoogtemeters maakt. Het stijgen doet een beroep op je uithoudingsvermogen en ook je spieren worden op de proef gesteld. Naast oefeningen voor je conditie, kracht, mobiliteit en stabiliteit, is een andere belangrijke oefening veel wandelen. Door veel te wandelen ben je goed op weg om voorbereid de bergen in te gaan.

Meerdaagse tochten Hoogtemeters maken in Nederland

Terug naar overzicht