MENU

Alarmering bij een ongeval

Wat moet je doen bij een ongeval, hoe sla je alarm en tips voor eerste hulp.

Je staat op het punt deze zomer de bergen in te trekken! Uiteraard wensen we je een veilige vakantie toe, maar toch willen we je er op wijzen wat te doen wanneer het misgaat.

Incident

Wanneer je in Europa een incident of ongeval hebt in de bergen waarbij externe hulp vereist is kun je het best het algemene Europese noodnummer 112 bellen. Door 112 te bellen leg je in één keer contact met reddingsdiensten, ambulance, politie en brandweer. Dit nummer kan je ook kiezen wanneer een telefoon geblokkeerd is. Als je geen ontvangst hebt, kan je het volgende proberen: telefoon uitzetten en vervolgens weer aanzetten. In plaats van de pincode direct het Europese noodnummer: 112 intoetsen, dit kan ook als er geen SIM-kaart in de telefoon zit. De telefoon zoekt dan automatisch het sterkste netwerk. Probeer een locatie te vinden met zicht op het dal als je geen ontvangst hebt - wellicht dat het daar wel werkt.

In de NKBV Veiligheidswijzer staan ook de nummers van landelijke bergreddingsdiensten en weerdiensten vermeldt. Let op dat je sommige noodnummer NIET met een buitenlandse telefoon kunt bellen, of dat je eerst de landcode moet invoeren.
NKBV veiligheidswijzer

Alpiene noodsignaal

Je kan in het terrein de aandacht trekken door het geven van het alpiene noodsignaal. Dit kan gegeven worden door middel van zichtbare (lamp, weerkaatsen van licht met een spiegeltje) of hoorbare signalen (luid roepen, fluiten).

  • Noodsignaal: 6x per minuut met regelmatige tussenpozen 1 signaal. Eén minuut pauze. Herhalen totdat antwoord wordt verkregen.
  • Antwoordsignaal: 3x per minuut met regelmatige tussenpozen 1 signaal. Eén minuut pauze.

Als alarm slaan met telefoon of alpiene noodsignaal niet lukt dan zal er hulp gehaald moeten worden. De dichtstbijzijnde gelegenheid waar hulp ingeschakeld kan worden is meestal een hut of een dorp. Indien mogelijk ga je niet alleen hulp halen. Laat een slachtoffer ook niet alleen achter.

Ongeval melden

Bij een bergsportongeval heeft de bergreddingsdienst de volgende informatie nodig:

  • Wie ben jij (en eventuele status zoals instructeur)?
  • Waar ben je? (plaatsbeschrijving, hoogte, evt. GPS- coördinaten)?
  • Wat is er gebeurd (hoeveel slachtoffers en wat mankeren ze?
  • Wanneer is het gebeurd?
  • Weersomstandigheden en omstandigheden ter plekke (zicht, wind, hindernissen zoals hoogspanningsdraden)? Kan een eventuele helikopter landen?

Meestal vraagt de hulpdienst door, bijvoorbeeld hoeveel batterijvermogen je nog hebt van je telefoon zodat ze je kunnen terugbellen. Hoe is het zicht om je heen voor de heli, et cetera. Als je als hulpbehoevende niet exact weet waar je je begeeft dan kan de dienstdoende persoon bij 112 vragen of ze een sms naar je telefoon mogen sturen. Die moet je dan vervolgens bevestigen. Zo traceren ze je locatie. Je kunt ook via een App de alarmcentrale 112 bellen. Dan krijgen ze ook je locatie te zien. Bijvoorbeeld de App: echo112.

NKBV-verzekering

Lees wat je moet doen bij schade of en ongeval wanneer je verzekerd bent via de NKBV.

calamiteiten