MENU

3-daagse trektocht door NP Zuid-Kennemerland

Wandelen door duinen, langs meertjes en de bijzondere bewoners. Deze IVN Trektocht is een langeafstandswandeling van 51,1 km door het prachtige Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Els en Valerie nemen je mee op reis.

Vanuit Roosendaal reizen Valerie en ik naar NS Station Haarlem-Spaarnwoude, het beginpunt van 3 dagen wandelen door een betoverend deel van Nederland. We hebben een dagboek gekregen waarin we tips op kunnen schrijven en hebben de app gedownload. Je kunt de route zowel off- als online via de app wandelen. Elke dag luister ik naar een audioverhaal ‘Het wapen van Brederode’ over Rens. Een nieuwsgierige jongen die in de voetsporen van zijn vader treedt en op basis van een mysterieus verhaal op avontuur gaat.

Watervogels spotten

De eerste kilometers zien er al veelbelovend uit met een meer waar we bijna helemaal omheen wandelen. Vergezeld door schapen en lammetjes en prachtige vergezichten staan we af en toe even stil. Op elk bijzonder punt wordt er via de app een verhaal verteld over de regio: het ontstaan, de evolutie… Erg leerzaam en meteen een goede voorbereiding op het eindpunt van de dag : Het Kasteel van Brederode.

Onderweg bedenken we dat we eigenlijk een verrekijker mee hadden moeten nemen. Dan hadden we in de twee uitkijkhutten waar we langs komen de vele watervogels nog beter kunnen zien. In het waarnemingsschriftje lezen we welke vogels er de dagen ervoor gespot zijn. En precies op dat moment horen we een geluid waarvan we meteen weten dat het speciaal is. Het zingen van een nachtegaal! Als kers op de taart zien we het kleine vogeltje zelfs even vanuit de struiken piepen.

Onze laatste stop vandaag is het kasteel van Brederode. Een prachtige locatie waar je je even helemaal terug waant in vroeger tijden. Tijd om op zoek te gaan naar onze B&B voor die nacht. De Zanderij, een mooi huisje met groen met rode luiken. Na een warm onthaal, informatie over de streek en een zalige welverdiende douche wandelen we naar het dorpje voor een heerlijke maaltijd met een fris biertje. Onderweg worden we nog verrast door een grote groep herten die aan een vijver stond te drinken naast het voetpad.

5 wandeltips in Nederland

Duurt het nog even voor je weer naar de bergen gaat? Blijf wandelen, ook in Nederland! Wij geven je 5 wandeltips in Nederland, zodat je straks getraind de bergen weer in kunt.

5 tips

Wandelende duinen

Na een heerlijk ontbijt vertelt onze gastvrouw dat er onderweg geen mogelijkheid is om te eten of te drinken, dus krijgen we van haar een uitgebreide lunch mee. Dankbaar stoppen we deze in onze rugzak. Klaar voor 20 km wandelen door de natuur.

Het gebied waar we vandaag doorheen wandelen wordt beheerd door grazers. Ze hebben hier ontzettend veel ruimte en kunnen vrij rondlopen. Blijft soms toch spannend, achter elke bocht kun je wel een dier tegenkomen… En ja, we spotten ze allemaal: de Schotse Hooglanders, pony’s, Konikpaarden en damherten. Wat een prachtige ervaring! Natuurlijk moeten we er wel wat inspanning voor leveren. Een aantal uitzichtpunten bevinden zich namelijk wat hoger boven het landschap, dat betekent dat we af en toe even een heuvel op moeten klimmen. Op deze manier zie je hoeveel werk er al van het beheer gemaakt is. Bijvoorbeeld dat het landschap aan de kust op diverse plaatsen is opengemaakt waardoor de duinen terug kunnen stuiven. Deze “wandelende” duinen met hun losse zand maken het wandelen voor ons ook weer wat uitdagender.

Wandelen in Nationale Parken in Nederland

Onze Nationale Parken zijn wel de bijzondere plekken binnen Nederland. Ze hebben niet voor niets een beschermingsstatus gekregen. Er zijn 21 Nationale Parken in Nederland. En de meeste zijn ook hele mooie wandelgebieden en wilde dieren leven er ook. Ben jij al in alle Nationale Parken geweest?

Nationale Parken

Uitzichten en mooie meertjes

De zee was al een tijdje te horen. Maar na een klim naar de top van de laatste duin zien we hem ook echt. Ongeveer een kilometer lang wandelen we over het strand, langs de het water voordat we de duinen weer inlopen. Op naar onze volgende overnachtingsplek. Een trekshack op camping De Lakens in Overveen, waarbij we onderweg nog vergezeld worden door vos die op gepaste afstand achter ons loopt. Wat een cadeautje en mooie afsluiting van deze dag.

Na een rustige nacht is dag 3 aangebroken. Vandaag gaan we op zoek naar de ‘Small Five’: de parnassia en de duinparelmoervlinder hebben we niet gezien, maar de duinhagedis, het duinviooltje en opnieuw een nachtegaal wel. Ook het duinkonijn zagen we een paar keer langs spurten terwijl we genieten van uitzichtpunten en mooie meertjes langs de route. Via ’t Wed, één van die voor recreatie uitgegraven meertjes, wandel je verder richting het bezoekerscentrum met het Duincafé. Het idelae moment, want we zijn nu halverwege de route van vandaag. Na de lunch bezoeken we het bezoekerscentrum. Het verhaal over het hele gebied is er op een knappe manier uitgewerkt!

Via de drukke Zeeweg lopen we verder door Middenduin. Hier werd een proefproject gestart met Wisenten als grazers, omdat dit duinengebied dicht dreigde te groeien. En dat blijkt na 10 jaar al zijn effect te hebben want er ontstonden meer bloemrijke graslanden.

Tijdens onze laatste kilometers zagen we nog een boommarter zijn nest in kruipen, als we heel stil zijn horen we zelfs de kleintjes piepen in de boom. Een kleine bonte specht kwam nog even op de boom boven ons kloppen en na wat info over Buitenplaats Elswout kwamen aan op ons eindpunt “de stinkende emmer”. Hier vonden we de schat die we aan de hand van de vijf tips onderweg konden openen!

Deze wandeling zelf ook een keer lopen? Neem een kijkje op IVN Trektochten.

IVN Trektochten

Onderhoud aan paden en hutten

Als NKBV-lid draag je bij aan het onderhoud van paden en hutten. Elk jaar dragen de leden gezamelijk €400.000,- bij aan het Gegenrechtfonds. En wist je dat je als NKBV-lid korting krijgt in de meeste berghutten in de Alpen?