MENU

ICE-nummer in telefoon bij noodgevallen

Als iemand een ongeval heeft gehad en niet aanspreekbaar is, hoe kom je er dan achter wie van familie of vrienden gebeld moet worden?

Een mobiele telefoon is meestal beveiligd met wachtwoord of vingerafdruk, dus daar kom je niet in. Je kan het de hulpdiensten makkelijker maken door je telefoon op een noodgeval voor te bereiden. Hieronder lees je hoe je dat voor Android en iOS kunt doen. 

In geval van nood
ICE is de internationale afkorting voor: In Case of Emergency. Door deze afkorting voor de naam van partner/familie in je mobiele telefoon te zetten weten hulpverleners wie ze moeten bellen als je daar zelf niet toe in staat bent. Hoewel het geen officiële overheidscampagne betreft, roepen ook organisaties zoals het Rode Kruis of het Korps Landelijke Politiediensten en ook reisverzekeraars op om ICE-nummers in de telefoon te programmeren. Zowel Android als iOS zijn ingericht om dit soort nummers vanaf het beginscherm te bellen. 

Behalve contact met partner/familieleden is ook belangrijk om aan informatie te komen over bloedgroep, medicijnen, allergieën, donorcodecil, etc. iOS heeft hier een handige functie/app voor.


Android

  • Ga naar 'Contacten' en kies 'Groepen'.
  • Hier vind je de optie ‘ICE-contacten bij nood’. Druk op de '+' en voeg contacten toe. 
  • Hulpverleners kunnen nu vanaf het vergrendelscherm contact opnemen door het slot-icoontje / noodoproep-icoontje omhoog te slepen. Daarna kunnen ze een noodnummer invoeren of een ICE-contactpersoon selecteren.

iOS

  • Open de app Gezondheid.
  • Ga naar het tabblad ‘Medische ID’ en maak een medische ID aan. Je kan medische aandoeningen, allergieën, medicijngebruik, bloedgroep, etc aangeven.
  • Je kan contactpersonen toevoegen door verder te scrollen naar de optie ‘Voeg contactpersoon toe’.
  • Schakel de optie ‘Toon bij vergrendeling’ in!
  • Hulpverleners kunnen nu in het vergrendelscherm 'Medische ID' zien staan. Door daar op te drukken komen de ICE-contacten in beeld.