Elk jaar reizen we naar de bergen. Hoe we daar komen, kan op verschillende manieren. We leggen uit hoe duurzaam jouw vervoerskeuze is.
We reizen elk jaar met meer dan 120 miljoen bergliefhebbers naar de Alpen om daar te klimmen, hardlopen, mountainbiken, skiën, snowboarden, te wandelen en om te genieten.
Er zijn diverse manieren om in de Alpen te komen. Maak jij bewuste afwegingen als je een vervoersmiddel kiest? We zetten het gebruik van de belangrijkste vervoersmiddelen op een rij. Als graadmeter voor de duurzaamheid gebruiken we de CO2-uitstoot. Die wordt steeds belangrijker voor ons allemaal, maar zeker ook voor hoe de Alpen er in de toekomst uitzien.
Op vakantie gaan veroorzaakt CO2 -uitstoot. Bij een gemiddelde Nederlandse vakantie – binnen- en buitenlands bij elkaar – was dat 430 kg CO2 in 2017. Een gemiddelde vakantie naar Oostenrijk kwam op net geen 400 kg en bijna de helft daarvan door het vervoer van en naar Oostenrijk. Naar Zwitserland was het 334 kg, en heeft het vervoer een iets kleiner aandeel - waarschijnlijk omdat er naar Zwitserland meer met de trein wordt gereist.
Een Nederlander produceert over een heel jaar bijna 10.000 kg CO2 met alles wat hij of zij doet. Volgens de Climate Neutral Group staat 1.000 kg CO2 in verhouding tot 50 bomen een jaar lang laten groeien en het verbranden van 319 liter diesel, 300 kilo standaard kantoorpapier verbruik, 16.000 km met de trein reizen en 500 dagen ademhalen.
De uitstoot van een vakantie kan een heel klein deel, (150 kg voor een binnenlandse vakantie) maar ook een heel groot deel (5.000 kg voor een reis naar Australië) van onze jaarlijkse hoeveelheid uitstoot uitmaken. Natuurlijk hangt dit er ook vanaf hoe vaak je gaat.
Veruit de meeste ritjes naar de Alpen worden gemaakt met de auto, zo’n 85% wat Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland betreft, maar nog meer bij Italie (ca. 90%) en een stuk minder voor Zwitserland (67%). Voor Nederlanders gaat die verdeling ook redelijk op. Het gebruik van je auto als vervoersmiddel naar de Alpen ligt voor de hand. Je hebt ruimte voor al je bagage, rijdt comfortabel van deur tot deur en je hebt je reistijd grotendeels zelf in de hand.
Wist je dat de auto, na het vliegtuig, de meeste CO2 uitstoot van alle vervoersmiddelen? Een middelgrote auto die op benzine rijdt, komt op zo’n 186 gram per kilometer; een middelgrote diesel op 171 gram. Daarmee is de auto een minder milieuvriendelijke keuze als je in je eentje of met z’n tweeën gaat. Ook een caravan, skibox of fietsendrager brengt de uitstoot (flink) omhoog.
De bus kan een alternatief zijn voor sommige bestemmingen en de markt van lange-afstandbussen is flink gegroeid. De bus heeft ongeveer dezelfde bagagemogelijkheden als de trein. Daarnaast is de uitstoot van reisbussen al jaren heel laag; zo’n 27 gram per persoon per kilometer.
Treinreizen wordt steeds populairder. En waarom ook niet? Veel Alpenbestemmingen bereiken je binnen een dag door snelle verbindingen tussen Europese landen. Voor veel Oostenrijkse bergbestemmingen is de nachttrein interessant. Tijdens de reis geniet je van je uitzicht, strek je af en toe eens je benen en reis je ontspannen naar je bestemming.
Hoewel er wereldwijd steeds meer mensen het vliegtuig pakken, wordt dit vervoersmiddel minder gekozen voor reizen naar de Alpen. De nadelen (bagagelimiet, wachttijden, aankomst verwijderd van uiteindelijke bestemming) wegen teveel op tegen de voordelen (korter onderweg, niet hoeven op te letten). Bij het vliegtuig geldt bij een reis naar de Alpen een uitstoot van ongeveer 187 gram CO2 per persoon per kilometer.
Bij het kiezen van je vervoersmiddel, kijk je naar reisgemak, bagagemogelijkheden, kosten, tijd, en duurzaamheid. Wat tijd, reisgemak en prijs betreft, hoeft de trein niet onder te doen voor de auto. Vermenigvuldig de genoemde kilometeruitstoot met 2000 voor een gemiddeld retourtje Alpen en je kunt een duurzame afweging maken.