MENU

Tips voor bergbestemmingen met de trein

Veel bergbestemmingen zijn prima per spoor bereikbaar. Op de nodige plaatsen kun je op het perron je rugzak opdoen en rechtstreeks de bergen in lopen. Een van de voordelen van de trein boven een eigen auto is dat je als wandelaar geen rondwandeling hoeft te maken om bij je uitgangsplek terug te komen, maar ook prima van A naar B kunt lopen. Voor korte alpenreizen vind ik de nachttrein een uitkomst, omdat je daarmee twee reisdagen wint. Ja, er hangt een prijskaartje aan, maar met tijdig boeken kun je vaak alleszins redelijke prijzen vinden. En zeg nou zelf, een tank benzine wordt ook niet meer weggegeven.

Tekst: Frank Husslage

België: Ardennen

Om dicht bij huis te beginnen: het treinstation Sy, dat vlakbij de NKBV-HerBerg in Sy ligt, is een goede optie voor een weekend. Je kunt er ook voor kiezen een paar stations eerder of later uit te stappen, om op je gemak en met amper bepakking een dag lang de Ourthevallei te volgen naar Sy. Na een nacht in een lekker bed in de HerBerg ga je ’s ochtends weer verder in de vallei, om een dagwandeling verder weer de trein terug naar huis te nemen. Sportklimmers die niet van wandelen houden reizen gewoon rechtsreeks naar Sy om zich in de rotsen eromheen uit te leven.

© Zout Fotografie

Italië: Cinque Terre

Als er een reis gemaakt lijkt te zijn voor treinreizen, dan is het wel de meerdaagse wandeling vanaf station Manarola langs de dorpjes van Cinque Terre aan de Ligurische kust. Over de wandeling hoef ik niets te schrijven, die is ronduit prachtig. Er zijn echter meer mensen die dat weten en de route is drukbezocht. Hoewel: als je het standaardpad laat voor wat het is, en boven door de wijngaarden en de bosrand loopt, kun je urenlang geen mens tegenkomen. Wat niet iedereen weet, en het grote wandelpubliek ook niet interesseert, is dat er aan de spoorlijn op loopafstand van de treinstations meerdere fraaie sportklimgebieden zijn. Van deepwatersolo’s tot multi-pitches van tien touwlengtes.

© Zairon, Wikimedia Commons

Zwitserland: Urner Alpen

Veel stations langs de treinlijn door het dal van de Gotthardtunnel zijn een prima uitgangspunt voor alpiene ondernemingen, van dagwandelingen tot meerdaagse tochten en van sportklimmen tot alpien rotsklimmen en gletsjertochten. Station Göschenen ligt perfect voor de aanloop naar de Bergseehütte, waar vanuit je klassieke toppen als de Salbitschijen en Bergseeschijen beklimt of de meerdaagse rondwandeling Fünf-Hütten-Panoramaweg aflegt. Een ander mooi uitgangspunt langs deze spoorlijn is Airolo, waarvandaan je de Ticiner Alpen in kunt. Begin bijvoorbeeld bij de Capanna Cristallina en maak een prachtige meerdaagse wandeling naar het zuiden, van twee dagen tot een week, waarna je aan het einde weer op dezelfde trein terug stapt. De aanrader voor multi-pitchklimmers is in dit dal natuurlijk de Via del Veterano boven Freggio, 23 touwlengtes van 2 tot 5a.

© Joachim Kohler Bremen, Wikimedia Commons

Plan je tocht met de NKBV-Tochtenwiki

Plan je tocht met de NKBV-Tochtenwiki

Ben je op zoek naar mooie wandelingen en uitdagende klimgebieden? Op de NKBV-Tochtenwiki kun je inspiratie opdoen voor jouw volgende avontuur.

Neem een kijkje op de Tochtenwiki

Italië: Sextener Dolomieten

De volgende treinbestemming is Dobbiaco in het Val Pusteria. Of hebben we het over Toblach in het Pustertal? We zitten in Zuid-Tirol op de grens tussen Oostenrijke en Italië. Het dorp presenteert zichzelf graag als de toegangspoort tot de Dolomieten, en voor mij als treinreiziger geldt dat zeker. Met de nachttrein via München en Landeck naar Toblach ben je er zo. Ter plekke eerst op een prachtig terras voor een enorme pizza met een klein flesje wijn, daarna op pad voor een heerlijke alpiene rotsklimweek in de Sextener Dolomieten. En voor hen die niet van klimmen houden, valt er natuurlijk meer dan genoeg te wandelen en is er aan via ferrata’s geen gebrek. Het station Dobiacco ligt niet direct tegen de bergen aan, voordat je kunt gaan klimmen zul je meestal eerst in een berghut moeten overnachten. Wel zo goed voor je acclimatisatie, dus je slaat twee vliegen in één klap.

© I, Luca83, Wikimedia Commons

Noorwegen: Rondane

Niet alleen het zuiden kent mooie bergstations, de Noorse treinbouwers wisten ook wel wat ze deden. De stations van Finse en Geilo zijn de bekendste onder bergsporters, ze liggen namelijk aan de Hardangervidda. Maar aan de lijn Oslo-Bergen ligt nog veel meer moois. Mijn favoriet is het station van Hjerkinn. Een prachtig klassiek houten gebouw, waar het zelfs op ijskoude winterdagen nog goed wachten is. Want met Scandinavische winters is een vertraging tenslotte zo opgelopen, zelfs voor een Noorse trein. Vanaf Hjerkinn is het een miniem stukje langs het asfalt en dan loop je zo Rondane in. Nationaal Park Rondane is een prima gebied om zowel ’s zomers als ’s winters kennis te maken met de Scandinavische fjells. Je zit hier aan de noordzijde in een rustige uithoek, naar het zuiden toe wordt het gebied drukker. Er zijn voldoende DNT-hutten op steeds redelijke afstand van elkaar en je kunt op meerdere plaatsen in- en uitstappen naar dezelfde spoorlijn.

© Bjoertvedt, Wikimedia Commons

Terug naar overzicht