MENU

Calamiteiten

Dit moet je doen in geval van ziekte of een ongeval

  • Neem bij ernstige gevallen van ziekte, medische hulp, ziekenhuisopname of overlijden altijd eerst contact op met de hulpverleningscentrale van je eigen zorgverzekeraar. Het telefoonnummer vind je op de polis of het pasje van je zorgverzekeraar.
  • Als er sprake is van een bergsport specifiek ongeval met de hiervoor vermelde gevolgen, kun je contact opnemen met de NKBV Alarmcentrale. Als je extra reis- en verblijfskosten moet maken door een gedekte oorzaak op de NKBV-reisverzekering, neem dan ook altijd contact op met de NKBV Alarmcentrale.
  • Houd de volgende belangrijke gegevens bij de hand: alle verzekeringspapieren van je zorgverzekering, je NKBV-ledenpas en je paspoort.
  • Als je tijdens je reis in het buitenland kosten voor spoedeisende geneeskundige behandeling, declareer deze kosten eerst bij je zorgverzekeraar. De dekking voor "geneeskundige kosten" is namelijk een aanvullende dekking op je zorgverzekering. Als niet alle kosten door je zorgverzekeraar worden vergoed, kun je de overige kosten indienen bij W.A. Hienfeld via de NKBV-reisverzekering. Gebruik hiervoor het digitale schadeformulier reisverzekering, dat je kunt vinden onder downloads.
  • Het telefoonnummer van de NKBV Alarmcentrale is: +31(0)703145511 (dit staat ook vermeld in de NKBV-app). Mocht er tijdens je vakantie iets gebeuren, dan staat de NKBV Alarmcentrale 24 uur per dag, 7 dagen per week voor je klaar. De NKBV Alarmcentrale is ondergebracht bij de ANWB Alarmcentrale. Je wordt dus altijd in het Nederlands verder geholpen. Meld bij aangifte altijd dat je een reis- en ongevallenverzekering hebt afgesloten bij W.A. Hienfeld via de NKBV, en geef je naam en je NKBV-lidmaatschapsnummer (dat is je polisnummer door). In geval van nood volstaan deze gegevens. Wanneer je bij een medische instelling terecht komt, vragen de medewerkers altijd om de gegevens van je zorgverzekeraar, omdat medische kosten eerst via je zorgverzekering worden gedeclareerd. Helaas is bellen met de alarmcentrale via internet (nog) niet mogelijk. Wij adviseren, als je op je locatie geen bereik hebt, zo snel mogelijk een e-mail te sturen naar alarmcentrale@anwb.nl met je hulpvraag. Deze mailbox wordt 24 uur per dag bewaakt, zodat hulpverleners van de ANWB kunnen meedenken over manieren om toch telefonisch contact te krijgen. Of maak indien mogelijk gebruik van een vast lokaal telefoonnummer, satellietlijn of schakel de reisleider/reisorganisatie in.

Dit moet je doen in geval van verlies of schade

  • Doe bij verlies of diefstal van bagage altijd aangifte bij de plaatselijke politie. Vraag om een schriftelijke verklaring.
  • Bewaar beschadigde voorwerpen zodat je in overleg met de verzekeraar de schade kan vaststellen.
  • Vul het digitale schadeformulier reisverzekering in met alle relevante informatie om uw reisschade bij W.A. Hienfeld te melden.

Dit moet je doen bij annulering van je vakantie

  • Wanneer je als gevolg van ziekte, overlijden of andere onverwachte gebeurtenissen (zie polisvoorwaarden) je reis moet annuleren, kun je de ongenoten reisdagen claimen bij de NKBV-annuleringsverzekering.
  • Meld de gebeurtenis zo snel mogelijk, maar binnen drie werkdagen na de gebeurtenis bij de organisatie waarbij je reis is geboekt.
  • Download het schadeformulier annuleringsverzekering en stuur dit aan W.A. Hienfeld met alle relevante informatie en claim je ongenoten reisdagen.

Schadeformulier

Als je schade hebt opgelopen tijdens de vakantie en je hebt een NKBV-reisverzekering, dan kun je deze claimen via het digitale 'schadeformulier reisverzekering' bij W.A. Hienfeld welke je hieronder bij downloads vindt.

Als je een NKBV-annuleringsverzekering hebt afgesloten kun je de opgelopen annulering/reisonderbreking schade claimen via 'schadeformulier annuleringsverzekering'. Op dit moment wordt er gewerkt aan de digitalisering van dit formulier. Vul het formulier volledig in en mail hem naar onze verzekeraar Hienfeld: schade@hienfeld.nl. Een snelle afhandeling van de schade kun je bevorderen door de originele nota's, rapporten van politie en vervoerders, plaatsbewijzen, e.d. mee te sturen met het volledig ingevulde schadeformulier. Als je de schademelding niet kunt mailen dan kan het schadeformulier ook opgestuurd worden naar: W.A. Hienfeld B.V., Postbus 75133, 1070 AC Amsterdam.

Ga naar downloads voor de benodigde schadeformulieren.

NKBV Alarmcentrale

+31 (0)70-3145511
24/7 bereikbaar

Vragen?

Vragen over het lidmaatschap of de verzekering? Neem contact op met de ledenservice via ledenservice@nkbv.nl of tel: 0348-409521 (bereikbaar op maandag tussen 13:00 en 16:00 en op dinsdag t/m vrijdag tussen 09:00 en 16:00).