MENU

Waar zijn de mooie trails?

Jij bent enthousiast over trailrunning, de paden in je eigen omgeving ken je inmiddels op je duimpje en je kijkt uit naar iets nieuws. Hoger, verder, nieuwe uitzichten en het mag best grensverleggend zijn.

In dit artikel denken we met je mee voor nieuwe avonturen waarmee je zelfstandig op pad kunt. Of ga je voor een mooie georganiseerde trail?

Trailrunnen in de Benelux

Je hoeft geen lange stukken met de auto te rijden voor een hele nieuwe trailrunbeleving! Ben je het strand gewend? Zoek dan het bos op! Trail je altijd door het vlakke deel van Nederland? Ga dan eens naar de Utrechtse Heuvelrug, de bossen van Nijmegen of Zuid Limburg. Nederland heeft zoveel moois. Je zal versteld staan!

Natuur Monumenten heeft boekjes en zelfs een app waarmee je zelfstandig routes kunt vinden in je eigen regio. Allemaal gratis beschikbaar en je kunt gelijk op pad!

In België en Luxemburg is het trailrunnen ook al snel iets heel nieuws. Je ervaart nog minder beschaving om je heen, eindeloze bossen, wortelpaden, lange klimmen en heerlijke slingerende paden omlaag. Ook hier kun je zelfstandig aan de slag met routes van bijvoorbeeld Station De Trail.

Wil je een georganisserde trailrun lopen in de Benelux?

Kijk dan eens naar de overvolle programma's van Trail-Events.eu in Nederland of Sports Events in België.
Kijk eens in de NKBV Tochtenwiki, want elke wandelroute kun jij trailrunnen natuurlijk!

Trail Kalender

Trailrunnen in de Alpen

Trailrunnen in de Alpen klinkt misschien best spannend. De filmpjes die je in de online media voorbij ziet komen, maken al snel indruk, maar jij kunt dit ook! Maak het minder spannend door te beginnen met een klein rondje 'om te camping'. Zorg dat je weet waar je bent en voor je het weet is je eerste trailrunervaring in de mooie bergen een feit.

Google thuis alvast op 'trailrun' i.c.m. het gebied waar je naar toe gaat om mooie wandelroutes te ontdekken. Deze kun jij als trailrun doen. Het aantal kilometers en hoogtemeters geven een goede indruk over de tijdsduur.

TIP
Als je niet weet hoelang je over een beklimming doet is dit een handig rekensommetje: reken voor elke 100 hoogtemeters de tijd die je in Nederland over een vlakke kilometer doet. Tel daar je tijd van de afstand in kilometers bij op. Dus als een trailrun 10km en 500 hoogtemeters is, houd er dan rekening mee dat je daar ongeveer net zoveel tijd voor nodig hebt als 15km in Nederland. We houden hier geen rekening met eventueel technisch terrein, maar het geeft in elk geval een goede eerste indicatie.

Wil je een georganiseerde trailrun lopen in de Alpen?

Gaaf! We kunnen dat alleen maar aanmoedigen. Niet alleen de trail is een unieke ervaring, ook alles eromheen. De Fransen houden van eten, de Zwitsers staan met koebellen langs de weg te klingelen om je de berg op te 'lokken' en in Italië staan alle kinderen uit de buurt je luidkeels aan te moederen in de kleine bergdorpjes en ben jij de held van de dag. Het plezier van een trailrun in het buitenland zit in veel meer dan de trail alleen.

Houd er wel rekening mee dat dingen iets anders gaan dan je gewend bent in Nederland of België. Het ene land is 'over-georganiseerd' en in het andere land is alles juist wat minder duidelijk, maar alles komt altijd goed! De route aanduiding kan anders zijn en sta niet raar te kijken als er wat kilometers of hoogtemeters bijkomen.

Trailrunnen is populair!

Je kunt er bijna vanuit gaan dat op elk vakantieadres wel een trailrun wordt georganiseerd. Zoek ook nu weer op internet voor de combinatie van de locatie waar je wilt trailrunnen i.c.m. 'trailrun', 'skyrace' of 'berglauf'. In de winter kun je ook trailrunnen in de Alpen. Dan zoek je op 'snowrace' of 'trail blanc'.

Laat je inspireren op de website voor één en meerdaagse trails

Wil je samen met anderen genieten van een Trailrunvakantie?

Kijk dan eens op www.altijdsporten.nl. Er zijn reizen voor beginners en ultratrailers! Reken op een week bomvol trailrunnen over de mooiste paden, specifieke en persoonlijke tips van een hardlooptrainer en genieten van een luxe verblijf in een chalet. Je kunt ook deelnemen aan één van de twee Trailrunclinics ter voorbereiding op het trailen in de Alpen!

Waar moet je rekening mee houden?

  • Steeds meer trailrunorganisaties kiezen ervoor om bij de voedingsposten geen plastic bekertjes te gebruiken. Ga er vanuit dat je dit zelf moet verzorgen (soft flask of waterzak). Soms krijg je een soft cup van de organisatie.
  • Er worden vaak zo min mogelijk plastic lintjes en bordjes gebruikt om de trail & beleving zo natuurlijk mogelijk te houden. Je krijgt de gpx route vaak kort voor de wedstrijd per e-mail toegestuurd, zet deze in je sporthorloge voor het geval je de route aanduiding ergens hebt gemist.
  • Controleer op de website de verplichte items om mee te nemen. Dit is bij afstanden vanaf 20km vaak een wind/waterdicht jack met capuchon, 1,5 liter water, een hoofdlampje en een nooddeken.
  • Stokken zijn niet in alle wedstrijden toegestaan.
  • In Frankrijk is een medisch certificaat ALTIJD verplicht. Deze mag niet ouder zijn dan 1 jaar en kun je bij je huisarts opvragen. Of doe een test bij een Sport Medisch Centrum in Nederland. Dan weet je gelijk hoe je er fysiek voor staat!

Tot slot

Of je nu zelfstandig op pad gaat of deelneemt aan een wedstrijd: Eet, drink & trail!

Geniet als het goed gaat en als het zwaar wordt, ga dan wat langzamer en richt je aandacht om je heen, want de organisatie doet altijd zijn stinkende best om je door het mooiste van het mooiste te laten lopen. En of je nou gek bent op klimmen óf op dalen. Het zit er altijd allebei in, zo heb je altijd iets om naar uit te kijken!