MENU

Hoe kun je veilig aan trailrunning doen in de bergen?

Als je een mooie trail gaat lopen sta je natuurlijk te popelen om naar buiten te gaan. Snel je loopoutfit aan en hup de paden op! Voordat je vertrekt geven we je met dit artikel graag een paar tips om veilig te trailen in de bergen. Voor nóg meer trailplezier!

Wat neem je mee?

Het liefst neem je zo min mogelijk mee, want licht rennen heeft voor iedereen de voorkeur! Een specifieke trailrunrugzak van 8 tot 15 liter is meestal groot genoeg.
Voordat je er één koop pas en test deze goed! Vakjes aan de voorkant van je rugzak zijn ideaal om snel bij je eten of camera te kunnen. Een goede rugzak is je grote vriend op de trails dus besteed daar goed aandacht aan!

En dan, wat gaat erin? Ik neem altijd het volgende mee:

  • zonnebril
  • zonnebrand
  • lippenbalsem
  • reddingsdeken
  • water- en winddicht jasje
  • dunnen handschoenen
  • droog shirt met lange mouwen als het koud is/kan worden
  • muts
  • buff
  • een hoofdlampje (ik ben er al vaak blij mee geweest!)
  • 1,5 liter water
  • een 'backup gel'
  • voldoende voeding (+ eten voor 2 uur extra)
  • noodnummer van de regio
  • EHBO-tje: pleisters, sporttape, verband, veiligheidsspelden, paracetemol en Ibuprofen
  • opgeladen telefoon
  • noodnummer regio bekend en 112 werkt altijd!

Controleer het weer

Trailrunners hebben geluk, want trailrunnen kan altijd! In de bergen is het wel verstandig om op de hoogte te zijn van de weersveranderingen, zodat je daar rekening mee kan houden in je kleding- materiaal- en routekeuze. Hoe doe je dat?

  • Als eerste door gewoon te kijken. Je hoeft echt geen meteoroloog te zijn voor een goede indruk van het weer. Kijk om je heen, want waar het uitzicht aan de ene kant 'grand beau' is, kunnen aan de andere kant de wolken hangen voor een naderende regen- of onweersbui.
  • Ik kijk op verschillende weersites. Het liefst een zo lokaal mogelijke website. Vergelijk de berichten en probeer er een eenduidige conclusie uit te trekken voor de tijd dat jij buiten bent.
  • Wordt er onweer verwacht en kun je de trail op een andere dag doen? Doe dat! Ga niet, vertrek eerder op de dag of onderzoek of er mogelijkheden zijn om de route in te korten en minder hoog te gaan.

Weet waar je bent

Je zal de eerste niet zijn die het voor elkaar krijgt om te verdwalen in een omgeving waar je al jaren komt. In het kader van veiligheid is het goed om hier vooraf rekening mee te houden, want als het zonnetje achter de bergen kruipt, de benen moe zijn en je maag knort ga je heel blij zijn met je goede voorbereiding!

  • Neem een kaart mee van de regio met een schaal van 1:25.000. Controleer of je volledige route op deze kaart staat. Een kompas is ideaal mits je ermee overweg kan natuurlijk.
  • Kijk op de kaart of je verrassingen tegen kunt komen die je liever voor vertrek weet. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
    • Los liggende stenen in afdalingen
    • Paden die slecht begaanbaar zijn na de winter (voorjaar t/m begin juni)
    • Sneeuwvelden
  • Als je het gebied niet kent kun je ook altijd navraag doen bij de VVV of huttenwaard voor specifieke informatie over jouw trail.
  • Ook handig: de NKBV Tochtenwiki
    • Download de kaarten van de omgeving waar je bent. Dit kan met de betaalde PRO versie, maar je kunt gebruik maken van een gratis proefmaand.
    • Je telefoon kan daarna op vliegtuigstand. Hiermee bespaar je batterij. De GPS werkt wel.

Hoe voel je je?

Heb je net een lange reisdag gehad, een drukke werkweek, ziek geweest of heb je juist ontzettend veel energie? Luister goed naar jezelf en als het om veiligheid gaat is het natuurlijk belangrijk dat je niet teveel van jezelf vraagt.

Zorg dat anderen weten waar je bent

Ga er vanuit dat je in de bergen niet altijd bereikbaar bent. Daarnaast is het door het afwisselende terrein lastig in te schatten hoe lang je over je trailrun gaat doen. Voor de thuisblijvers is het een geruststellend idee dat ze weten dát je op pad bent, wat je plannen zijn en spreek eventueel een uiterlijke tijd af dat je verwacht weer thuis te zijn.

Groepsdynamiek

Ga je met een groep op pad? Dan kun je elkaar mooi in de gaten houden! Zorg er wel voor dat je door de groepsdynamiek geen dingen gaat doen die je alleen ook niet zou doen.

Grenzen verleggen

Het leuke aan trailrunnen is het verkennen van je grenzen. Als je veilig wilt trailrunnen ga er dan niet overheen. Je kent jezelf het beste, vertrouw daarop en maak de sprongen van confortzone naar 'een stapje verder' dus niet te groot.

Onthoud daarbij: elke stap is een keuze en je kunt altijd omdraaien en weer terug.

Heel veel plezier met je trailrun!