MENU

12 Uur van Durnal 2025

Schrijf je in voor de 12 Uur van Durnal 2025!

Durf jij de uitdaging van Durnal* aan? Welke uitdaging? De 66 routes in Durnal zijn niet de hoogste, steilste of meest indrukwekkende van België, maar je kan wel proberen ze allemaal op één dag te klimmen! Durf jij die uitdaging, samen met je klimmaatje, aan te gaan tijdens de '10 uur van Le Paradou'?


*IVM DE RENOVATIE VAN KLIMGEBIED DURNAL IN 2025 EN 2026 zal er in 2025 een op de situatie aangepaste versie van de 12 uur worden gehouden. We gaan dit jaar niet in Durnal klimmen maar op Le Paradou bij net ten noorden van Yvoir. De tijd wordt daarbij aangpast van 12 uur naar 10 uur. 'De 10 uur van Le Paradou' dus. Nadere details over de routes en aantallen routes zullen nog volgen.


Op zaterdag 6 september 2025 organiseren CAB, KBF en NKBV gezamenlijk voor de elfde maal een vriendschappelijke 'wedstrijd' met als doel om minimaal 1000 meter of meer te klimmen. Normaliter, als we dit evenement in Durnal houden, dan kan geprobeerd worden om alle routes op het massief van Durnal op één dag te klimmen. Dat zal nu niet gaan. Deze dag is overigens geen competitie, maar een challenge. Er is dus geen klassement, geen prijs en op het einde krijg je alleen een getuigschrift met daarop het aantal door jullie team geklommen meters.

De vorige edities waren een groot succes. Bekijk hier een sfeerimpressie. In 2020 lukte het een team zelfs om alle 66 routes in 08:08 uur te klimmen. Benieuwd of het jou ook zal lukken de 1000 meter te halen? Schrijf je dan nu in!

Deelname-eisen

Om deel te kunnen nemen moet je voldoen aan onderstaande eisen:

  • Je bent lid van NKBV. CAB leden schrijven bij de CAB in. KBF-leden schrijven bij de KBF in;
  • Je bent een zelfstandig rotsklimmer die minimaal beschikt over de vaardigheden die behoren bij het klimvaardigheidsbewijs Outdoor Voorklimmen single pitch (KVB 3) waaronder (maar niet uitsluitend): je kan veilig klimmen, zekeren, ombouwen, losse rots inschatten en daar mee om gaan, en rekening houden met andere klimmers om je heen;
  • Je bent fysiek fit genoeg om deel te kunnen nemen aan dit evenement, ook in het geval van uitdagende weersomstandigheden (nat/koud/heet);
  • Je klimuitrusting voldoet aan de gangbare criteria;
  • Kinderen jonger dan 18 jaar mogen deelnemen, mits ze aan de overige eisen voldoen, ze volwaardig zekeraar zijn, er toestemming verleend is door de ouders/voogden en er minimaal één begeleider/ouders per team gedurende de dag aanwezig is.

Wedstrijdregels

De routes moeten op de normale manier door beide klimmers van het team voor- en nageklommen worden, waarbij alle haken worden ingehangen. Soleren of simultaan klimmen is niet toegestaan. Iedere klimmer krijgt een 'badge' om aan de gordel te bevestigen. Met deze badge kun je bovenaan elke route registreren dat je de route geklommen hebt. Het registratie-systeem geeft in realtime inzicht in het aantal geklommen routes per deelnemer. Aan het eind van de dag weten we dus ook direct de eindstand en of het je gelukt is om minimaal 1000 meter, of zelfs alle routes geklommen hebt.

  • Zaterdagochtend: aanwezig om 08:00 uur;
  • Start van het klimmen om 09:00;
  • 12 uur klimtijd: van 09:00 - 19:00 uur;
  • Je gebruikt je eigen klimuitrusting (touw*, voldoende setjes, zekeringsapparaat, etc.);
  • Je moet zelf voor middageten en drinken tijdens de dag zorgen;
  • Het dragen van een helm is verplicht ivm de hoeveelheid deelnemers/gelijktijdig klimmende mensen en het karakter van dit evenement.
  • Elke touwgroep krijgt een lijst met de routes (ongeveer 80) die voor de challenge in aanmerking komen, met hun nummer, moeilijkheidsgraad en de officiële lengte tellend voor de challenge.
  • Elke klimmer ontvangt een T-shirt “De 10 uur van Paradou” en de vraag om die te dragen.

* Een 80m touw is erg handig om de langere routes te klimmen. Ben je dat niet van plan? Dan kun je ook met een korter touw uit de voeten.

Hoe wordt er geklommen?

  • De eerste klimmer van het team klimt een route voor en hangt alle haken als tussenzekering in;
  • Bovenaan elke route hangt een plastic registratie-'kastje' met een zender erin. Steek je eigen 'badge' in het gaatje van het kastje. Nu is geregistreerd dat je de route geklommen hebt. Elk baken is uniek en specifiek voor een enkele route. De officiële lengte van de route wordt automatisch geregistreerd wanneer de badge in contact met het baken komt. Het heeft geen zin om een badge twee keer aan hetzelfde baken aan te bieden, de betreffende route zal slechts één keer meetellen. Je kan niet vanaf een bepaalde standplaats het baken van een naastliggende route gebruiken: de badge registreert de tijd van het contact met het baken tot op de seconde nauwkeurig, en wanneer de contacttijden met twee verschillende bakens minder dan X seconden uit elkaar liggen, wordt dit beschouwd als een poging tot fraude, en zal de jury beslissen de tweede route niet te laten meetellen, of bij herhaalde inbreuken, de touwgroep uit te sluiten van de challenge;
  • Hang het touw in de reeds aanwezige omloopkarabiner; je zekeraar laat je zakken;
  • De tweede klimmer van het team klimt dezelfde route in topropeen haalt de setjes uit;
  • Bovenaan de route registreert ook klimmer nummer 2 van het team met zijn/haar badge dat hij/zij de route geklommen heeft;
  • Ombouwen hoeft niet (omloopkarabiners immers aanwezig); je maatje laat je zakken;
  • Op naar één van de volgende routes!
  • Klaar met je streefdoel? Vlug naar de administratie om je eindtijd vast te leggen. Er zijn 3 verplichte momenten om langs de informatica-tent te komen (12-13u, 16-17u en om 18u30 of eerder indien dan al gestopt), maar jullie mogen tussendoor ook langs komen wanneer jullie willen om het totaal van de geklommen routes te kennen.

Verzorging

  • Tussen 07u30 en 08u30 een licht ontbijt (1 koffiekoek, fruitsap en koffie of thee).
  • 19u30 in nabijgelegen feestzaal: barbecue verzorgd door traiteur (3 stukken vlees, vis of vleesvervanger en groentenbuffet) met frisdrank, (ook alcoholvrij) bier en wijn.

Overnachten

Het is voor it evenement toegestaan om als deelnemer de nachten vóór en na het evenement te bivakkeren op het terrein vóór de rotsen van Le Beaupère te Anhée aan de overzijde van de Maas op 10 minuten wandelafstand van Le Paradou. Tent en slaapspullen zelf meenemen. Geen sanitair beschikbaar, enkel een composttoilet. Opgelet: laat geen waardevolle spullen onbeheerd achter.

Voor overnachten in een camper best zelf een geschikte plek uitzoeken. Een andere optie is de nabijgelegen Chaveehut of kampeerweide in Maillen (douchemogelijkheid en ontbijt standaard inbegrepen), waar eveneens een bivakweide beschikbaar is - dit te reserveren via website KBF.

Let op dat je bij Le Paradou op de juiste plek parkeert. Info daarover vind je in de topo van Le Paradou en in de NKBV Tochtenwiki. De sectoren van Le Paradou waarop we deze dag klimmen zullen gesloten zijn voor overige klimmers.

Inschrijving

Er kunnen 10 teams van 2 personen per vereniging/federatie meedoen. Soms kunnen meer teams van één bepaalde federatie inschrijven als er onder de andere federatie(s) minder animo is.

  • NKBV-leden schrijven via de NKBV in;
  • KBF-leden via de KBF;
  • CAB-leden via de CAB.

Zijn jullie een gemixt team (Waal/Vlaming/Nederlander), dan kun je jullie team via de KBF, CAB of de NKBV inschrijven. De keuze is aan jullie. Iedere deelnemer moet wel lid zijn van één van de drie federaties/bonden. Inschrijving op voorhand is verplicht én verplicht tot betaling.

De kosten bedragen € 70,- per team. Dit is inclusief een T-shirt en de BBQ achteraf. De kosten worden na inschrijving in rekening gebracht.

INSCHRIJVING IS NIET VRIJBLIJVEND, MAAR VERPLICHT TOT BETALING. Waarom? Omdat we ervaringsgewijs anders op het laatste moment 25 tot 50 procent no-shows hebben. Dat is niet leuk voor de organisatie, én niet leuk voor mensen die wél deel willen nemen. Door duidelijk te maken dat 'inschrijven = betalen = meedoen' lukt het om het aantal no-shows omlaag te brengen.

Je schrijft jullie team tweemaal in:

  • Eenmaal via het Wedstrijd Administratie Systeem WAS. Je hoeft hier niet beide personen op te geven. Alleen teamlid #1 schrijft zich via het WAS in en krijgt dan de factuur à € 80,- voor het gehele team.
  • Eenmaal via het onderstaande online inschrijfformulier. Hier geef je jullie beide namen op, wat jullie teamnaam is en of je meedoet met het avondeten (vlees/vega).

De reden voor de dubbele inschrijving is dat het WAS het NKBV-systeem voor facturatie bij wedstrijden is, maar omdat het systeem niet overweg kan met teams en teamnamen vragen we je om juist die gegevens via het andere formulier in te vullen. Onduidelijk? Mail met sport@nkbv.nl en we helpen je verder.

INSCHRIJFFORMULIER 1 (WAS)

Heb je nog geen WAS-profiel? Maak dat dan eerst aan.

Inschrijfformulier 2

Slecht weer

Als het heel erg slecht weer is kan de wedstrijdleiding in de loop van de week voorafgaand aan de 12 Uur besluiten het event niet door te laten gaan. Dat is bij de voorgaande edities nog nooit het geval geweest. Lichte regen en regenbuien zijn geen belemmering om het event door te laten gaan. Wanneer het evenement wordt afgelast krijg je uiteraard je inschrijfgeld terug.


Programma zaterdag

  • 08u00 opening secretariaat, registratie van de teams, uitdeling van badges, T-shirts, controle van verplichte uitrusting, broodje en sap/koffie/thee aangeboden.

  • 08u15 uiterlijke aankomsttijd aan de dam (straatzijde klimgebied).

  • 08u30 briefing van deelnemers.

  • 08u45 lottrekking voor de 2 eerste routes, initialisatie van Sportident-systeem, elke touwgroep gaat naar de plaats van de 2 getrokken routes en maakt zich klaar.

  • 09u00 start van het klimmen.

  • 12u00-13u00 eerste verplichte doorgang langs informatica-tent en eerste totalisatie van de geklommen meters.

  • 16u00-17u00 tweede verplichte passage langs informatica-tent en tweede totalisatie (ook op andere momenten, buiten deze 2 verplichte passages, mag je naar de informatica-tent gaan en het totaal navragen!).

  • 19u00 Einde klimmen: verplichting om onmiddellijk af te dalen en naar de informatica-tent te gaan voor de finale totalisatie. De niet volledig geklommen route telt niet mee.

  • 19u15 Verplaatsing naar feestzaal in Yvoir.

  • 19u45 Aanvang barbecue.

  • 20u30 Bekendmaking resultaten en uitreiking van de getuigschriften.

  • 21u30 Einde evenement.

Inspiratie

Op zoek naar inspiratie om mee te doen? Lees hier het verslag over de editie van 2023 of bekijk de video die we bij een eerdere editie gemaakt hebben.

Terug naar overzicht