MENU

Veelgestelde vragen lidmaatschap

Alles wat je moet weten over je lidmaatschap. 

Lidmaatschap

1. Ik ben hoofdlid. Wat houdt het hoofdlidmaatschap in en welke verantwoordelijkheden brengt dit met zich mee? 
Als Hoofdlid-/Seniorlid kun je gezinsleden toevoegen aan je lidmaatschap. Je bent als Hoofd-/Seniorlid verantwoordelijk voor het betalen van de contributie en diensten van jezelf en je gezinsleden. MijnNKBV is dé online omgeving waarin je jouw persoonlijke gegevens kunt controleren van jou en je gezinsleden en je kunt eventueel andere gegevens wijzigen of toevoegen, maar je hebt ook inzage in je factuur.

2. Mijn partner en ik staan als hoofdlid en gezinslid geregistreerd bij de NKBV. Graag willen wij onafhankelijk van elkaar lid zijn van de NKBV. Hoe kunnen wij dit regelen?
Stuur een mail naar info@nkbv.nl. Vermeld in je mail de juiste adresgegevens. Zijn er gezinsleden, graag erbij vermelden onder welk lidmaatschap de gezinsleden gekoppeld mogen worden.

3. Mijn partner en ik staan beide als hoofdlid geregistreerd en willen graag een gezinslidmaatschap afsluiten.
Stuur een mail naar info@nkbv.nl, vermeld hierin de juiste adresgegevens, wie hoofdlid en wie gezinslid wordt.

LEDENPAS

1. Wanneer ontvang ik mijn ledenpas?
Je ontvangt je ledenpas midden december. Deze wordt meegestuurd met het reisprogramma van Bergsportreizen.nl. Leden die zich gedurende het jaar aanmelden, ontvangen binnen vier dagen hun ledenpas met het welkomstpakket.

2. Waarom staat er op mijn ledenpas geen vermelding meer dat ik verzekerd ben?
Het vermelden van de reisverzekering op de ledenpas is overbodig. Mocht er tijdens jouw vakantie iets gebeuren, dan staat de NKBV Alarmcentrale 24 uur per dag, 7 dagen per week voor je klaar. De NKBV Alarmcentrale is ondergebracht bij de ANWB-Alarmcentrale. Je wordt dus altijd in het Nederlands verder geholpen. Meld bij aangifte altijd je naam en je NKBV-lidmaatschapsnummer (dat is je polisnummer). Op de achterkant van je ledenpas staat het telefoonnummer van de NKBV Alarmcentrale. In geval van nood volstaan deze gegevens. Voor de verzekering ontvang je een verzekeringsbewijs per mail. Indien er geen mailadres bekend is, kun je het verzekeringsbewijs vinden in MijnNKBV.

3. Ik ga in december met vakantie, graag wil ik voor mijn vakantie mijn ledenpas ontvangen.
Helaas is het niet mogelijk om de ledenpas eerder te ontvangen dan rond de Kerst. Je ledenpas van dit jaar kun je gebruiken. Hier staat het noodnummer op vermeld en je lidmaatschapsnummer. In geval van nood volstaan deze gegevens. Wij streven er naar om rond half december de verzekeringspolis te versturen per mail, mits je mailadres bij ons bekend is en je betaling via automatische incasso verloopt. Betaal je via IDEAL, dan ontvang je je verzekeringsbewijs binnen 24 uur na betaling. Indien er geen mailadres bij ons bekend is, is de verzekeringsbewijs te vinden in MijnNKBV.

CONTRIBUTIE

1. Waarom is de contributie voor verhoogd?
In de afgelopen jaren heeft de NKBV haar contributie niet of nauwelijks verhoogd. Helaas worden we nu geconfronteerd met lagere subsidies vanuit NOC*NSF en minder advertentie-inkomsten van Hoogtelijn. Omdat onze ambities en plannen ten aanzien van de ontwikkeling van de klim- en bergsport onverminderd groot blijven, hebben we besloten de contributie iets te verhogen.

VERZEKERING

1. Hoe kan ik bewijzen dat ik verzekerd ben via de NKBV?
Mocht er tijdens de vakantie iets gebeuren, dan staat de NKBV-Alarmcentrale 24 uur per dag, 7 dagen per week voor je klaar. De NKBV-Alarmcentrale is ondergebracht bij de ANWB Alarmcentrale. Je wordt dus altijd in het Nederlands verder geholpen. Meld bij aangifte altijd je naam, NKBV-lidmaatschapsnummer (dat is je polisnummer). Op de achterkant van je ledenpas staat het telefoonnummer van de NKBV-Alarmcentrale. In geval van nood volstaan deze gegevens. Wanneer je bij een medische instelling terecht komt, vragen deze medewerkers altijd om de gegevens van de zorgverzekeraar, omdat medische kosten altijd eerst gedeclareerd worden via je zorgverzekering. Voor de verzekering ontvang je een verzekeringsbewijs per mail. Indien er geen mailadres bij ons bekend is, kun je deze doorgeven via ledenservice@nkbv.nl. Wij maken dan een wachtwoord voor je aan voor MijnNKBV, waar je het verzekeringsbewijs kunt vinden. Heb je geen e-mailadres, neem dan telefonisch contact op met de NKBV ledenservice (0348-409521). Tevens is je bankafschrift waarop de verzekeringspremie staat vermeld, het bewijs dat je bent verzekerd.

2. In december tot begin januari ben ik met vakantie, hoe kan ik mijn facturen op tijd betalen en de reisverzekering tijdig activeren? 
Geef een automatische incasso af via MijnNKBV. In je profiel vul je je rekeningnummer in, vervolgens wordt er een machtigingsformulier naar je verzonden, zodat de premie voor je lidmaatschap geïncasseerd kan worden. Indien je dit niet wilt kun je gebruik maken de betaallink die je toegestuurd wordt begin december.

3. Ik kan de factuur voor volgend jaar niet betalen in december, hoe kan ik de verzekering toch activeren per 1 januari?
Je kunt gebruik maken van de uitloopregeling. Dit houdt in dat als je dit jaar de reisverzekering hebt afgenomen bij de NKBV, je de hele maand januari de tijd hebt om de contributie en verzekering te betalen. Indien de contributie en reisverzekeringspremie in januari zijn betaald, gaat de reisverzekering met terugwerkende kracht in op 1 januari.

FACTUREN

1. Ik heb mijn factuur niet per mail ontvangen, waar kan ik mijn factuur vinden?
Vanaf 2016 versturen wij de facturen in verband met privacy en veiligheid niet meer per e-mail. Je kunt je facturen opvragen via MijnNKBV. Wanneer je geen automatische incasso hebt, kun je de factuur betalen via iDeal.

2. Ik heb mijn factuur ontvangen en wil bij nader inzien toch geen gebruik maken van de reisverzekering. Wat moet ik doen?

  • Indien je factuur geïncasseerd wordt kun je deze zelf storneren en vervolgens o.v.v. hetzelfde factuurnummer alleen de contributie aan ons overmaken. Op MijnNKBV.nl moet je dan zelf zorg dragen dat je de reisverzekering beëindigt vóór het volgende kalenderjaar!
  • Indien je niet wilt storneren, dan restitueren wij het gehele bedrag, we maken een nieuwe factuur aan en de contributie zal opnieuw worden geïncasseerd. Je moet hiervoor een email sturen aan ledenservice@nkbv.nl met je wensen. De verwerkingstijd hiervan zal i.v.m. de feestdagen ongeveer 2 maanden zijn. Dit heeft geen invloed op je ledenpas, deze ontvang je vlak voor de kerst met de reisbrochure van Bergsportreizen.
  • Je hebt gekozen voor een handmatige betaling. Je maakt o.v.v. het factuurnummer alleen de contributie over en zorgt op MijnNKBV.nl dat je de reisverzekering beëindigt vóór het volgende kalenderjaar.

3. Ik heb mijn factuur ontvangen en wil bij nader inzien maar voor 3 gezinsleden de reisverzekering i.p.v. 5. Wat moet ik doen?
Stuur een email aan ledenservice@nkbv.nl met daarin specifiek aangegeven wie wel en wie niet verzekerd moet zijn. Vermeld lidnummers en factuurnummer. Wij zullen er zorg voor dragen dat er een nieuwe factuur wordt aangemaakt met de juiste verzekeringen. Op je ledenpas staat geen vermelding van je verzekering. Deze blijft gewoon geldig. Houd rekening i.v.m. feestdagen ed. met een langere verwerkingstijd.

  • In geval van incasso, storneer het hele bedrag. Wij maken een nieuwe factuur (deze kun je terugvinden in MijnNKBV.nl) en incasseren dan opnieuw.
  • Indien je niet wilt storneren, dan restitueren wij het gehele bedrag, we maken een nieuwe factuur aan en de contributie zal opnieuw worden geïncasseerd. De verwerkingstijd hiervan zal i.v.m. de feestdagen ongeveer 2 maanden zijn.
  • In geval van handmatige betaling, wacht op de nieuwe factuur en betaal deze.

4. Ik heb ook een klimjaarkaart, waarom staat deze niet op mijn factuur?
De factuur voor de klimjaarkaart wordt apart verzonden.

5. De klimjaarkaart is geïncasseerd, maar ik wil geen klimjaarkaart
Graag ontvangen we voor 31 januari van het jaar dat je klimjaarkaart geldig is, je ledenpas waarop de klimjaarkaart vermeld staat retour. Voeg een briefje bij waarop staat: betreft: terugstorten € 20,- voor klimjaarkaart op rek. nr. [jouw rekeningnummer]. Wanneer wij de pas retour hebben ontvangen, zullen wij de premie van € 20,- terugstorten op je rekening en zullen wij een nieuwe ledenpas voor je printen en opsturen

OPZEGGEN

1. Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?
Het lidmaatschap kun je vóór 1 november van dit jaar opzeggen via MijnNKBV, je lidmaatschap loopt dan af per 31 december van dit jaar. Zeg je op na deze datum, dan wordt het lidmaatschap opgezegd per 31 december van het volgende jaar. Je ontvangt op werkdagen binnen 24 uur een bevestiging van je opzegging. Indien je niet kunt opzeggen via MijnNKBV kun je een opzegmail sturen naar ledenservice@nkbv.nl.

2. Waarom is het lidmaatschap niet maandelijks opzegbaar?
De Wet Van Dam bepaalt dat consumenten hun langlopende contracten (zoals abonnementen) op elk moment mogen opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand. Dit recht ontstaat na de eerste stilzwijgende verlenging. Bij contracten die meteen voor onbepaalde tijd worden aangegaan, geldt dit opzegrecht meteen. De Wet Van Dam geldt niet voor het lidmaatschap van verenigingen. Dit omdat een vereniging zelf (via haar statuten) in onderling overleg kan bepalen hoe lang men lid is en hoe er wordt verlengd.

Staat je vraag er niet bij, laat dit ons weten via ledenservice@nkbv.nl.
FAQ Reisverzekering   FAQ annuleringsverzekering.