Voor de NKBV een bevestiging dat veiligheid blijvend de aandacht vraagt van alle betrokkenen binnen de klimsport. Zowel individuele klimmers, klimcentra en de NKBV moeten zich bewust zijn, en blijven, van de risico’s van de sport.
Om extra aandacht te vragen voor de veiligheid binnen de klim- en bergsport voert de NKBV een tweesporenbeleid; Zo loopt er een voortdurende veiligheidscampagne zodat de klimmers permanent alert blijven op de risico’s en is er overleg met de branche van klimhalexploitanten om te komen tot een keurmerk voor accommodaties.
Begin 2010 is een nieuwe veiligheidscampagne gestart die zich richt op alle klim- en bergsporters. Veilig op pad gaan of veilig klimmen is iets wat je samen doet door elkaar te controleren op voldoende kennis, techniek en materiaal. De naam van de campagne is daarom ook afgeleid van de partnercheck bij het sportklimmen: ‘Check? Check!’.
Hoofddoel van de veiligheidscampagne is het vergroten van het risicobewustzijn bij het uitoefenen van de sport. Inzet van de NKBV is daarbij dat Nederlanders zich (nog) beter bewust zijn van de risico's als ze gaan klimmen in de hal of buiten, of erop uit trekken in de natuur en de bergen.
Overleg met de branche moet voor de NKBV leiden tot een keurmerk voor accommodaties zodat de sportende consument kan zien aan welke eisen de klimhal voldoet op, voor de veiligheid, relevante aspecten. In 2010 is de inzet van de NKBV in elk geval te komen tot een geanonimiseerde ongevalsrapportage alsmede het opstellen van eisen inzake materiaal en verzekeringen.
Klik hier voor meer informatie over de NKBV veiligheidscampagne.