MENU

Door vrouwen voor vrouwen

Een gesprek met Amber Brown, kledingontwerpster bij het gerenommeerde Britse merk voor outdoor- en bergsportkleding, Rab. We spraken onder meer over wat de vrouwelijke pasvorm eigenlijk betekent, we hadden het over Alexander McQueen, over milieuvriendelijke producten en bespraken wat de toekomst in petto heeft voor de productontwikkeling van Rab.

Waarom heb je besloten om kledingontwerpster te worden? Wanneer en hoe ben je je carrière begonnen?

Amber Brown: Toen ik opgroeide schetste ik voortdurend en maakte ik allerlei dingen en paste ik mijn eigen kleding en die van vrienden aan. Toen ik klaar was met school maakte ik mijn eigen galajurk en fantaseerde over het leven van ontwerpers. Uiteindelijk wilde ik zijn zoals Alexander McQueen - zoals elke aspirant-ontwerper.

Ik was echter niet alleen een creatief kind, ik was ook supersportief, surfte wekelijks en maakte deel uit van vrijwel elk sportteam waar ik me voor kon aanmelden. Toen ik naar de universiteit wilde gaan, ontdekte ik dat de drukke Londense levensstijl van McQueen niet mijn ding was en vond ik een opleiding in Performance Sportswear Design aan de Engelse kust. Dat klonk perfect! Toen ik afstudeerde, had ik het geluk om stage te lopen bij een groot internationaal bedrijf in sportartikelen en kleding. Dit was ongelooflijk inspirerend en hielp me mijn carrière als ontwerper te beginnen.

Hoe schat je de gendervedeling onder kledingontwerpers in en wat betekent dit voor de ontwikkeling van outdoorproducten en productontwerp?

Amber Brown: De outdoor-industrie wordt vooral door mannen gedomineerd, maar ik heb het gevoel dat er dingen beginnen te veranderen. Rab-kledingontwerpers hebben bijvoorbeeld een 50/50 man-vrouwverhouding. Een evenwicht tussen de geslachten is essentieel om ervoor te zorgen dat we het beste product voor verschillende consumenten ontwerpen. Het summum hiervan is het feit dat we vrouwelijke ontwerpers van herenkleding en mannelijke ontwerpers van dameskleding hebben. Uiteindelijk is ervaring minstens zo belangrijk als geslacht, we streven er altijd naar om het beste product voor onze klanten te leveren. Alle ontwerpers van Rab zijn gepassioneerd door het buitenleven en we beoefenen allemaal verschillende bergactiviteiten.

Hoe beïnvloeden je eigen ervaringen als (vrouwelijke) hardloper en zeer actief (vrouwelijk) buitenmens je werk als productontwerper?

Amber Brown: Het testen van producten is een groot deel van het werk. Hoewel we een team van getalenteerde atleten hebben waarmee we samenwerken, test ik het product ook graag zelf om er zeker van te zijn dat het geschikt is voor het beoogde doel. Er is maar zoveel dat je op kantoor kunt doen en een gevoel krijgen voor het product in actie is cruciaal. Soms ziet een product er geweldig uit, maar bij het testen merk je een naad die wrijving geeft of een paneel zit niet goed, wat je niet zou weten als je het gewoon in het atelier zou passen. Dit helpt om het best mogelijke product te creëren waar de klant zich zeker en comfortabel in voelt.

Wat betekent 'vrouwelijk productontwerp' eigenlijk voor jou?

Amber Brown: Voor mij gaat vrouwelijk productontwerp over het creëren van tijdloze kledingstukken waar buitenvrouwen zich zelfverzekerd en comfortabel in kunnen voelen en om de vrijheid te hebben om het beste uit zichzelf te halen, wat hun prestatieniveaus en doelen ook zijn. We voeren veel interne tests uit in ons laboratorium en ook buitenshuis, waardoor we ontwerpen kunnen aanpassen op basis van de anatomie en prestatie-eisen van verschillende geslachten.

Een ander belangrijk aspect is de lichaamsvorm. We hebben een basismodel dat perfect past bij onze maattabel, maar we testen en proberen onze prototypes ook op een breed scala aan vormen en maten. Onze nieuwe Rockcollectie voor de aankomende zomer van 2022 hebben we bijvoorbeeld doorgepast met een hele reeks klimmers, van professionele atleten tot beginnende bergbeklimmers. We waren in staat om de juiste pasvorm te vinden voor de meeste lichaamsvormen van klimmers, waardoor ons assortiment zo inclusief mogelijk is, zodat meer mensen van het buitenleven kunnen genieten.

Kun je een beetje uitleggen hoe "female product design" bij Rab zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en wat de doelen van het bedrijf zijn voor de toekomst?

Amber Brown: Voorheen kozen de ontwerpers elk een categorie en ontwierpen ze zowel heren- als damesopties voor elke stijl. De afgelopen seizoenen heb ik me voornamelijk gericht op dameskleding, wat betekent dat ik me in plaats van één stijl voor beide geslachten te ontwerpen, me specifiek heb kunnen concentreren op ontwerpen voor vrouwen. Sommige stijlen moeten specifieker voor vrouwen zijn om optimale prestaties, comfort en stijl mogelijk te maken.

Als ontwerpers pushen we elkaar elke dag om betere producten te maken. We zijn voortdurend in ontwikkeling en geslacht, diversiteit, prestaties en duurzaamheid zijn onderwerpen die we dagelijks bespreken. We willen zo duurzaam en inclusief mogelijk zijn voor de sporten waarvoor we ontwerpen. We hebben het gevoel dat we op de goede weg zijn met wat we tot nu toe hebben bereikt en met onze ambities voor de toekomst. Het is een teamprestatie en een opwindende tijd om deel uit te maken van onze industrie.

Wat is je favoriete Rab-stuk?

Amber Brown: In het huidige assortiment ben ik dol op de Kaon Jacket, hij is zo veelzijdig met zowel gezoneerde dons- als synthetische isolatie. Ik ben ook dol op het Arc Eco Jacket dat dit najaarwordt gelanceerd. Dit product is gemaakt van Pertex® Revolve-stof, dat bestaat uit gerecyclede materialen en aan het einde van zijn levensduur kan worden gerecycled. We staan ​​aan het begin van een reis naar het creëren van een circulaire kledingcyclus als onderdeel van onze ambitieuze MVO-strategie. We zijn sinds 2020 een gecertificeerd klimaatneutraal bedrijf en we streven ernaar om tegen 2030 Net Zero-uitstoot te bereiken – watch this space!

Wat is jouw volgende buitenproject?

Amber Brown: Op dit moment ren ik zo veel in de bergen en lokale heuvels als ik kan, wat moeilijk is gebleken sinds ik een puppy heb! Ik heb me gekwalificeerd voor de Glencoe Skyline-race in september, wat mijn eerste ultralange bergrace zal zijn. Zelfs als ik de laatste ben die over de finish komt, zal ik superblij zijn!

Als je meer wilt weten over Rab's ambitieuze doelstelling om tegen 2030 Net Zero-emissies te bereiken en hoe hun productontwerpproces daaraan bijdraagt, kijk dan hier.

RAB