Het was even schrikken. Berichten in de media over het schrappen van de dagelijkse rechtstreekse verbinding tussen Nederland en Zwitserland. Die trein vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Zwitserland rijdt volgens De Volkskrant deze zomer voor de laatste keer. De boosdoeners zijn de Duitse spoorwegen. Zij willen niet verder met de ICE International naar Basel.
Foto: Pixabay
Volgens de Volkskrant komt de trein, die al bijna honderd jaar dagelijks van Nederland naar Zwitserland rijdt, niet meer terug. Overdag ben je zonder de directe verbinding een stuk langer onderweg. De ICE International reed in ruim zes en een half uur naar Zwisterland.
Vanwege werkzaamheden is de dienstregeling nog niet helemaal bekend maar wij hebben in samenwerking met Switzerland Tourism alvast mogelijke alternatieven voor je op een rijtje gezet!
Er is ook nog goed nieuws te melden. De NS en Deutsche Bahn (DB) willen vanaf 2025 een dagelijkse rechtstreekse ICE-trein rijden van Amsterdam naar München. De trein rijdt dan via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart en maakt grotendeels gebruik van het Duitse hogesnelheidsnetwerk. De nieuwe verbinding komt in de plaats van de huidige rechtstreekse verbinding naar Basel. Reizigers naar Basel kunnen gebruik maken van de rechtstreekse nachttrein of overdag reizen via een overstap in Mannheim.