MENU

Trainersdag I Thema 'De trainer & de groep'

In de richting

Instructeur/begeleider, Trainer

Thema

Algemeen

Waar

Boulderhal de Campus

Wanneer

3 jun 2023

10.00 - 17.30 uur

Licentie punten

2

‘’De trainer & de groep’’, dat is het thema van de Trainersdag op zaterdag 3 juni! Dit jaar organiseert de NKBV meerdere trainersdagen met elk een eigen thema.

Cursusbeschrijving

In 2023 organiseert de NKBV meerdere trainersdagen, elk rondom een thema. Op 3 juni is het thema ‘’De trainer & de groep’’. Door een hele dag te besteden aan een thema kunnen we flink de diepte in. Dus geef je klim- of bouldertraining? Dan nodigen we je uit om naar de Trainersdag in Boulderhal De Campus in Den Haag te komen! Laat je inspireren om nog beter aan te sluiten bij je groep en je klimmers nog gemotiveerder te krijgen voor het klimmen. De Trainersdag is voor klim- en bouldertrainers van elk niveau. Trainers met een licentie (SKT) kunnen de dag gebruiken als bijscholing, maar ook als je (nog) geen trainersopleiding hebt gevolgd, ben je van harte welkom tijdens het weekend. Ook Sportklimbegeleiders en Sportkliminstructeurs kunnen deelnemen.

Workshops op verschillende niveau's
We organiseren workshops en lezingen op twee niveaus. In het blokkenschema en het inschrijfformulier worden ze  onderscheiden.
• Voor alle trainers toegankelijk. (paars)
• Trainers van lokale, regionale of nationale selecties. (blauw)
Je kunt je alleen inschrijven voor een workshop op het niveau waarop je training geeft.

Inschrijven
De inschrijving opent op 25 april om 10.00 uur. Per workshop zijn er beperkte plekken beschikbaar, dus schrijf je gelijk in zodat je zeker bent van je plek. De inschrijving sluit op 21 mei om 23.59.

Programma

Feedback geven? Sta stil bij de context!

Feedback geven? Sta stil bij de context! Als trainers hebben we allemaal ervaring met het geven en ontvangen van feedback en hoe lastig dit soms is. Tijdens de workshop ‘’Feedback geven? Sta stil bij de context!’’ kijken we niet alleen naar de bestaande regeltjes en hoe je met feedback om kunt gaan, maar neemt Laura jullie mee naar een volgend niveau. Dit volgende niveau is volgens Laura waardevol, omdat de context bepaalt hoe de ontvanger jouw feedback gaat ontvangen, maar vooral ook in hoeverre iemand er iets mee wil en kan gaan doen. Denk jij bij het geven van feedback dus wel eens na over de context waarin het gesprek plaatsvindt?
Laura Jonker
is van jongs af geïnteresseerd in sport en het (prestatie)gedrag van mensen. Daarom is ze Bewegingswetenschappen gaan studeren en heeft ze een promotieonderzoek gedaan naar het optimaliseren van sportomgevingen. Met haar bedrijf XOET richt ze zich op advies, scholing en innovaties om trainers te ondersteunen bij het creëren van het optimale ontwikkelklimaat voor sporters. Ze heeft hierover twee boeken geschreven: ‘’Van aanleg naar intelligentie’’ (2017) en ‘’#Goals’’ (2019). Laura is iemand die ons allemaal iets kan leren over het gedrag van mensen en in dit geval over hoe we feedback kunnen geven en ontvangen.

Omgaan met faalangst (VOL)
Hoe kun je faalangst herkennen in je trainingsgroep en wat kun je er als trainer aan doen? Faalangst kan plezier en motivatie onderuit halen, waardoor groei mogelijk achterblijft of zelfs stagneert. Dit thema heeft betrekking op alle leeftijden en speelt bij zowel topsporters als amateurs. Vooral onder jongeren in de middelbare schoolleeftijd komt faalangst veel voor. Als je met deze leeftijdsgroep werkt, is het dus bij uitstek belangrijk dat je dit als trainer kunt signaleren en waar mogelijk reguleren.
Tineke Meijer
is een fanatieke klimmer en ervaringsdeskundige op het gebied van faalangst. Ze traint al ruim 10 jaar klimmers (lead: jeugdselecties/TOC/volwassenen). Tineke heeft onlangs de opleiding psychomotorische therapie afgerond en is angstcoach, gericht op val en faalangst. Ze zal ons als trainers tijdens deze workshop meenemen in hoe we de mentale weerbaarheid binnen onze trainingsgroep(en) kunnen vergroten.

Omgaan met ADHD en autisme

Vaak gaat het goed, maar soms denk je als trainer misschien wel: “Hoe pak ik dit nou het beste aan?” De kans dat jij iemand hebt getraind met autisme of ADHD is behoorlijk groot. Dit omdat klimmen en boulderen zulke creatieve (denk)sporten zijn en het is overzichtelijker dan bijvoorbeeld een teamsport met een bal. Dus de ingrediënten van de sport sluiten aan bij de wensen en het brein van deze groep. In de workshop worden handvatten aangereikt voor de omgang met klimmers met ADHD/autisme in je trainingen. Hierbij kun je denken aan het geven van structuur, het beter begrijpen van gedrag en dingen waar je rekening mee kunt houden. Tijdens haar workshop geeft Clarissa Kölgen onderliggende theoretische onderbouwing en vertaalt deze naar de trainingspraktijk, ook is er ruimte om ervaringen met elkaar te delen en we gaan praktisch aan de slag in de hal.
Clarissa Kölgen
is trainer bij boulderhallen Kunststof en Krachtstof en heeft daarnaast een master in Kinder- en Jeugdpsychologie. Daarnaast werkt ze bij Universiteit Leiden als werkgroepdocent in het bacheloronderwijs Psychologie. Ook begeleidde ze meerdere kinderen met ADHD/autisme. Hoe motiveer je pubers? De leeftijd van 12 tot 18 (soms zelfs eerder en/of later) blijft fascinerend. De adolescenten groeien enorm, zijn super creatief en ervaren de wereld alsof ze de eerste mensen zijn die er ooit op rondlopen. Een complete reorganisatie van de hormoon-huishouding zorgt ervoor dat hun executieve functies niet altijd op het juiste moment de prioriteiten kunnen overzien. Zijn ze uiteindelijk (te laat) bij de training, is niets goed en alles vervelend. Hoe krijg je ze dan toch aan de gang tijdens je training? De workshop heeft een theoretisch en een praktisch deel. We hebben een stuk over de ontwikkeling van pubers, van het sociale aspect tot aan een stukje neurobiologie. Vervolgens gaan we de link leggen met de praktijk, we gaan in de boulderhal aan de slag zodat we met enkele concrete ideeën naar huis gaan.

Hoe motiveer je pubers?
De leeftijd van 12 tot 18 (soms zelfs eerder en/of later) blijft fascinerend. De adolescenten groeien enorm, zijn super creatief en ervaren de wereld alsof ze de eerste mensen zijn die er ooit op rondlopen. Een complete reorganisatie van de hormoon-huishouding zorgt ervoor dat hun
executieve functies niet altijd op het juiste moment de prioriteiten kunnen overzien. Zijn ze uiteindelijk (te laat) bij de training, is niets goed en alles vervelend. Hoe krijg je ze dan toch aan de gang tijdens je training? De workshop heeft een theoretisch en een praktisch deel. We hebben een stuk over de ontwikkeling van pubers, van het sociale aspect tot aan een stukje neurobiologie. Vervolgens gaan we de link leggen met de praktijk, we gaan in de boulderhal aan de slag zodat we met enkele concrete ideeën naar huis gaan.

Klassenmanagement - Soft skill
Hoe kan het toch dat die ene persoon maar één woord hoeft te zeggen en de groep luistert, terwijl een ander niet eens de uitleg kan beginnen voor een groep? Bij klimmen en boulderen is het ook nog zo dat de veiligheid een grote rol speelt. Hierdoor is het nog belangrijker dat de instructies
goed aankomen bij iedereen. Deze workshop focust op het staan voor een groep. Wat werkt wel, wat werkt minder effectief (of is maar van korte duur)? Waar ligt zelf als trainer je kracht? De workshop is verdeeld in drie verschillende delen, een stukje theorie, een stukje zelfreflectie en een
deel doen. Het doel is om iedereen naar huis te laten gaan met wat meer inzicht in de aspecten van een groep, de rol die je als trainer hebt en hoe deze rol op de beste manier in te kunnen zetten.

Anneke Tolsma-Rich is door haar diverse gevolgde opleidingen (Pabo, Pedagogiek en Master ortopedagogiek) en haar ervaring een specialist op het gebied van de ontwikkeling van het kind en de mens in groepen. Anneke klimt al 20 jaar en heeft jaren training gegeven. Op het moment heeft ze een bedrijf in kindercoaching, is docent op verschillende scholen en begeleidt scholen. Kortom, voldoende ervaring en kennis om ons te leren over pubers en klassenmanagement!

Herkennen en voorkomen van grensoverschrijdend gedrag (iedereen)
Een groot deel van de Nederlanders krijgt ooit te maken met ongewenst of grensoverschrijdend gedrag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan agressie, seksuele intimidatie. Op school, in de werkomgeving óf binnen de sport. Een sociaal veilig klimaat creëren en zo nodig het doortastend optreden van een coach of trainer is noodzakelijk. Door op tijd te kunnen signaleren én de beschikking te hebben over de juiste tools en competenties kan je grensoverschrijdende situaties bijsturen of erger voorkomen.

Grensoverschrijdend gedrag in Topsport (voor selectietrainers)
Als je weer een item in het nieuws hoort over grensoverschrijdend gedrag in topteams van andere sporten, hoor je vaak: ‘’Dat gebeurt toch niet in de klimsport?". Deze sessie draagt er (hopelijk) aan bij dat deze situaties niet gaan gebeuren in de klimsport. De meeste misstanden bij andere sporten zie je in de (sub)topsport. Denk aan machtsmisbruik, matchfixing en bijvoorbeeld het gebruik van doping. Tijdens deze sessie willen we samen met de selectietrainers in Nederland kijken waar er mogelijk risico’s liggen en bewustwording creëren hoe hiermee om te gaan om erger te voorkomen

Het Centrum Veilige Sport is onderdeel van NOC*NSF als overkoepelende organisatie van de sportbonden en heeft als doel te zorgen dat het voor iedereen vanzelfsprekend is om te sporten in een veilige omgeving. Ze zijn een kenniscentrum voor sportverenigingen en bonden, zorgen voor de uitvoering van beleid, geven advies en voorlichting en
helpen met preventie en begeleiding bij incidenten.

Blokkenschema
Tijdens deze dag kun je diverse workshops volgen in verschillende tijdsblokken. Je kunt je inschrijven voor de workshops bij de aanmelding.

Kosten / BTW
Deelname aan de Trainersdag kost € 45,- per dag voor houders van een trainerslicentie. Voor trainers in opleiding of zonder trainerslicentie en voor sportklimbegeleiders - en instructeurs zijn de kosten € 60,- per dag. De prijzen zijn inclusief lunch. De kosten van de inschrijving voor de Trainersdag zijn vrijgesteld van BTW.
Als jouw klim- of boulderhal de kosten voor alle trainers wil betalen, kan de verantwoordelijke trainer/medewerker een e-mail sturen naar opleidingen@nkbv.nl. Wij zorgen er dan voor dat er bij het inschrijfformulier een optie komt waardoor de trainers van de hal niet direct hoeven af te rekenen. Achteraf sturen wij dan een factuur naar de hal.

Inschrijven als niet lid
Ben je geen lid van de NKBV, dan kun je een gratis account aanmaken. Dit kun je doen via mijnnkbv.nl. Vervolgens kun je onderaan op "Logingegevens vergeten?" klikken en vervolgens op "Maak account aan". Met deze inloggegevens kun je je aanmelden voor de Trainersdag.

Bewijs van betaling / factuur
Je betaalt vertrouwd, veilig en gemakkelijk online met iDEAL. Na een succesvolle betaling wordt jouw inschrijving bevestigd op het door jouw opgegeven e-mailadres. Deze mail is meteen jouw bewijs van betaling. Heb je een factuur nodig? Dan kun je deze downloaden via je MijnNKBV omgeving. Ook als je geen lid bent, kun je gebruikmaken van MijnNKBV.

Locatie
Boulderhal de Campus
Kerketuinenweg 55
2544 CV Den Haag

Blijf op de hoogte
Volg de Trainersdag ook op Facebook en deel je kennis en ervaringen met andere deelnemers!