MENU

Zo kom je nog wel met de trein in Zwitserland

Het was even schrikken. Berichten in de media over het schrappen van de dagelijkse rechtstreekse verbinding tussen Nederland en Zwitserland. Die trein vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Zwitserland rijdt volgens De Volkskrant deze zomer voor de laatste keer. De boosdoeners zijn de Duitse spoorwegen. Zij willen niet verder met de ICE International naar Basel.

Foto: Pixabay

Einde van 100 jaar trein

Volgens de Volkskrant komt de trein, die al bijna honderd jaar dagelijks van Nederland naar Zwitserland rijdt, niet meer terug. Overdag ben je zonder de directe verbinding een stuk langer onderweg. De ICE International reed in ruim zes en een half uur naar Zwisterland.

Vanwege werkzaamheden is de dienstregeling nog niet helemaal bekend maar wij hebben in samenwerking met Switzerland Tourism alvast mogelijke alternatieven voor je op een rijtje gezet!

Alternatieven

  • Vanaf Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar Duitsland. Overstappen in Keulen, Frankfurt of Mannheim. Is op zich prima te doen, even naar de wc en even kaffee & kuchen halen voor onderweg. Reistijd waarschijnlijk ongeveer half uurtje langer.
  • Vanaf Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar Duitsland. Route via Koblenz langs de Rijn met overstappen in Keulen – supermooie route! Duurt ietsje langer (uurtje) maar dan dus wel hele mooie views.
  • Vanaf Amsterdam naar Frankrijk. Via Parijs en dan overstappen van Gare du Nord naar Gare du Lyon.
  • Vanaf Amsterdam rijdt er dagelijks nog een directe nachttrein via Basel naar Zurich.

Druk traject

Dat de trein stopt met rijden is volgens Leonie Masselink van Zwitserland Tourisme vreemd. “Wij boeken die trein vaak voor onze partners. En dan horen wij altijd dat we ver van tevoren moeten boeken omdat de trein vaak ver vooruit volgeboekt is.”

Trein naar München

Er is ook nog goed nieuws te melden. De NS en Deutsche Bahn (DB) willen vanaf 2025 een dagelijkse rechtstreekse ICE-trein rijden van Amsterdam naar München. De trein rijdt dan via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart en maakt grotendeels gebruik van het Duitse hogesnelheidsnetwerk. De nieuwe verbinding komt in de plaats van de huidige rechtstreekse verbinding naar Basel. Reizigers naar Basel kunnen gebruik maken van de rechtstreekse nachttrein of overdag reizen via een overstap in Mannheim.

Visie op duurzaamheid