MENU

Veelgestelde vragen annuleringsverzekering

Alles wat je moet weten over je annuleringsverzekering. 

Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de NKBV Ledenservice via ledenservice@nkbv.nlof 0348-409521.

1. Hoe meld ik mij aan voor de annuleringsverzekering?
Via je profiel in MijnNKBV kun je de annuleringsverzekering aanvragen.

2. Heb ik een NKBV reisverzekering nodig om de annuleringsverzekering af te sluiten? 
Ja, de reisverzekering moet afgesloten zijn. In geval van een dekking voor meerdere personen, geldt voor alle gezinsleden, dat ook de reisverzekering voor alle gezinsleden is afgesloten.

3. Ontvang ik na afsluiting nog een bevestiging van de annuleringsverzekering? 
Ja, je ontvangt een polisblad.

4. Hoe betaal ik de premie? 
Als je een doorlopende machtiging hebt afgegeven, wordt de premie automatisch geïncasseerd. Anders ontvang je een e-mail met een betaallink waarmee je handmatig de premie kunt betalen.

5. Is het mogelijk om het verzekerde bedrag van mijn annuleringsverzekering te verhogen?
Ja, indien u een reis boekt voor een hoger bedrag dan dat is verzekerd op uw NKBV Annuleringsverzekering, dan kunt u voor de betreffende reis een verhoging aanvragen. Vul daarvoor dit formulier in en stuur het vervolgens op naar het op het formulier vermelde adres.

6. Kan ik een kortlopende annuleringsverzekering afsluiten via de NKBV?
Nee dit is niet mogelijk. Wij bieden uitsluitend de mogelijkheid om, naast uw lidmaatschap en reisverzekering, een doorlopende annuleringsverzekering af te sluiten.

7.Kunnen NKBV-leden die in het buitenland wonen ook de NKBV annuleringskosten verzekeringen afsluiten?
Helaas is het niet mogelijk om een annuleringsverzekering te hebben wanneer je woonachtig bent in het buitenland. De annuleringsverzekering is gebaseerd op de Nederlandse-annuleringsregels (ANVR-regels). 

8. Waarom de annuleringsverzekering afsluiten binnen 7 dagen na boeking?
Wanneer men niet binnen zeven dagen na boeking van de reis een annuleringsverzekering afsluit zijn bekende ziektes, afwijkingen en/of aandoening die bij verzekerde en huisgenoten of familieleden in 1e of 2e graad in de periode drie maanden voor ingangsdatum van de verzekering reeds bestonden of klachten veroorzaakten uitgesloten van dekking.

9. Wat moet ik doen om mijn vakantie vooraf te annuleren?
Wanneer je als gevolg van ziekte, overlijden of andere onverwachte gebeurtenissen (zie polisvoorwaarden) je reis moet annuleren, kun je de ongenoten reisdagen claimen bij de NKBV-annuleringsverzekering. Meld de gebeurtenis zo snel mogelijk, maar binnen drie werkdagen na de gebeurtenis bij de organisatie waarbij je reis is geboekt. Download het schadeformulier en claim je ongenoten reisdagen.

10. Wat moet ik doen om tijdens mijn vakantie de reis te annuleren?
Bij calamiteiten (voor exacte dekking zie de polisvoorwaarden) tijdens je reis, kun je ongenoten reisdagen en eventuele vooraf gemaakte kosten, claimen via de NKBV-annuleringsverzekering. Download het schadeformulier en claim je ongenoten reisdagen.

11. Vallen natuurrampen en negatief reisadvies onder de dekking van de annuleringsverzekering.
Is niet gedekt onder de annuleringsverzekering. Bij reisbureau melden, deze kan e.e.a. in gang zetten richting ANVR en/of calamiteitenfonds.

12. Biedt de annuleringsverzekering dekking voor samengestelde reizen?
Er bestaat ook dekking voor samengestelde reizen mits en voor zover deze losse onderdelen vooraf zijn geboekt. Boekingen welke tijdens uw reis worden toegevoegd vallen niet onder de dekking. De eventuele schades worden uitsluitend vergoed op basis van de in Artikel 5. genoemde evenementen/redenen, als vermeld in de Algemene Voorwaarden.

13. Wat wordt verstaan onder een samengestelde reis?
Onder een samengestelde reis wordt verstaan een reis die uzelf samenstelt – bijvoorbeeld u boekt de onderdelen van de reis, zoals een vliegticket, hotel en huurauto los van elkaar (meestal via verschillende organisaties).

14. Ik ga met mijn familie en vrienden op vakantie, wegens omstandigheden moeten vrienden naar huis. Zijn wij dan ook verzekerd via de annuleringsverzekering om terug te keren naar huis?
Wanneer iedereen op hetzelfde boekingsformulier staat vermeld, is het hele gezelschap reisgenoot van elkaar. Op het moment dat het andere stel door een gedekt evenement teruggeroepen wordt naar huis en je kiest ervoor om mee terug te gaan, kun je de ongenoten reisdagen claimen op de annuleringsverzekering van de NKBV. Als voorwaarde geldt wel dat uw reisgenoten zelf ook een annuleringsverzekering moeten hebben en hier een uitkering uit ontvangen.

15. Mijn vliegtuig kon niet opstijgen, waardoor we via een andere stad moesten vliegen. Hierdoor ontstond een vertraging van effectief 12,5 uur. We hebben een taxi moeten betalen en extra maaltijden. Valt dit onder de dekking?
Indien de vertraging langer dan 8 uur duurde kunt u dit mogelijk bij uw annuleringsverzekering claimen. Overige kosten kunt u bij de vliegmaatschappij verhalen.

16. Zijn de polisvoorwaarden 2007 nog steeds van toepassing voor de annuleringskostenverzekering?
Ja, de polisvoorwaarden 2007 zijn nog steeds van toepassing. Op het moment dat de voorwaarden in de toekomst worden aangepast wordt u hierover geïnformeerd.