MENU

Oefeningen met je eigen lichaamsgewicht

Oefeningen met je eigen lichaamsgewicht zijn heel praktisch, want je hoeft niet naar de sportschool en hebt verder geen materiaal nodig. Elke oefening kun je zowel makkelijker als moeilijker maken.

Aan de slag

  • Doe elke oefening 30 seconden
  • Daarna 15 seconden rust
  • Herhaal alle oefeningen 2 tot 4 keer

Let bij het uitvoeren van de oefeningen op de juiste houding. Is de oefening voor jou makkelijk uit te voeren? Maak het dan zwaarder voor jezelf door de oefening langer uit te voeren en/of meer herhalingen te doen. Je kunt deze oefeningen elke dag doen om zo fit mogelijk te blijven.

Oefening 1: Burpees

Een zware full-body workout om je conditie te verbeteren. Deze oefening kun je zowel makkelijker als moeilijker maken.

Oefening 2: Step-ups

In de bergen tillen we continu onze voeten op en heffen we vaak onze knieën. Deze oefening helpt je om straks in topconditie de berg op te wandelen. Deze oefening kun je op de trap of op een stoel doen die je tegen de muur aan zet.

Oefening 3: Jump squats

Verbeter je conditie en de explosiviteit van je benen met jump squats. Let op: land voorzichtig op je tenen en niet op je hakken. Als deze oefening te zwaar wordt, kun je altijd een set gewone squats uitvoeren.

Oefening 4: Push-ups

Verbeter je kracht in je bovenlichaam met push-ups. Je kunt deze oefening makkelijker maken door op je knieën te steunen in plaats van op je voeten.

Oefening 5: Jumping lunges

Verbeter je conditie en explosiviteit in je bovenbenen met de jumping lunges. Als het te zwaar wordt kun je altijd een set gewone lunges uitvoeren.

Klachten?

Bij het uitvoeren van de oefeningen wil je niks forceren. Pijn is een signaal van je lichaam waar we naar moeten luisteren. Wanneer je pijn voelt, probeer dan de oefening makkelijker te maken of stop bij je pijngrens en ga hier niet overheen. Blijf je pijn ervaren? Neem dan contact op met je fysiotherapeut.

Meer oefeningen Sterke knieën Sterke rug Sterke core