Vragen manaslu trek

Door mfeijen 10.11.2017 om 10.59

Mijn broer en ik zijn van plan om -idealiter volgend jaar- een bergwandeling te maken, en wel de Manaslu trek (zie ook https://www.bookmundi.com/blog/top-12-best-treks-in-nepal-snapshot-overview/)

Nu zijn we (49 en 53 jr) vrij sportief en fit, maar hebben (zeer) weinig bergbeklim/wandel ervaring. Wie kan ons svp helpen met onderstaande vragen - of verwijzen naar een expert die deze vragen kan beantwoorden ? 

1. Wat is iha het vereiste Fitness level en welke voorbereiding is nodig?; 

2. - De manaslu trek is 14 dagen…enig idee of acclamatisering met the hoogte inbegrepen in de 14 dagen is inbegrepen?

3. - Beste seisoen: schijnt October - November, klopt dat?

4. - Weet u welke organisatie in nl  deze trekorganiseert?  Hoeveel tijd is nodig om te boeken?

5.- Hebben we een gids nodig voor deze trek? Zo ja, hoe kom je aan een goede gids?

6.- Welke Uitrusting is vereist?

Bij voorbaat dank voor een reactie;-)
Terug naar Bergwandelen discussies

Reacties

Door Sander1981 10.11.2017 om 13.54

Hallo,

Voor de Manaslu-trek hoef je geen klimervaring te hebben, want het is een wandeling op grote hoogte. Fitheid is wel een aanrader, omdat je per dag meerdere uren moet kunnen lopen. En de hoogte speelt ook een rol. Wennen aan de hoogte gebeurt tijdens die 14 dagen, door middel van gestage stijging en 1 of 2 rust-/acclimatissatiedagen. De Nepalese overheid verplicht bij deze trek een gids, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Everest Basecamp Trek. In Nederland bieden meerdere reisbureau's deze trek aan. Waaronder ik. Qua uitrusting heb je vooral goede schoenen nodig en warme kleding, omdat het op hoogte erg koud kan worden. De trek wordt meestal gedaan in maart, april, mei of september, oktober, november. Persoonlijk vind ik april de mooiste maand: minder drukte en veel stabiel helder weer. Plus je bent er midden in de lente, dus alles staat in de bloei.

Op mijn website staat meer informatie: www.momotrekking.com

Veel plezier met jullie voorbereiding (wat minstens zo leuk is als de trek zelf)

groet Sander 

Door Harry Brands 11.11.2017 om 08.35

Hallo,

In eerste instantie was ik van plan Manaslu te doen dit jaar maar het plan op het laatste moment veranderd omdat er sprake was van nogal wat drukte gedurende de periode dat wij zouden gaan. Met name voor de pas is de accommodatie erg basic en je slaapt er in een tent als er geen plaats meer is in de hut. Er staat normaal gesproken 14 dagen voor tot Koto en vanaf daar kun je met een jeep terug naar Besisahar (duurt bijna 8 uur) of je loopt in drie langere dagen terug naar Besisahar of Nadi. (Koto-Tal / Tal - Bahundara / Bahundara - Nadi waar je een bus kunt nemen)

Gids en special permit. Regelen van een special permit via een trekking buro kost 1 dag en de kosten zijn ongeveer $ 225 dollar, dit is inclusief parkfee en TIMS. Gidskosten rond de $ 30 per dag. 

Uitrusting, naast een goede slaapzak van tot -10/-15 ook een donsjack, winddichte kleding en stevige hoge bergschoenen (minimaal B).

Aangezien ik in Pokhara woon heb ik diverse contacten hier in Nepal die je verder kunnen helpen mocht je daar belangstelling in hebben. 

Met vriendelijke groet.

Harry (harrybrands@yahoo.com)

Door mfeijen 12.11.2017 om 22.08

Beste Sander, Harry,

Bedankt voor jullie snelle reactie en suggesties (!)

Mvg

Maurice

Door Roeske 13.11.2017 om 13.38

Fitheid: Als je urenlang (6 tot 8 uur) kunt lopen en dat zonder problemen, dan is je fitheid goed. Het helpt natuurlijk altijd als je extra traint door spierversterking. Een beter uithoudingsvermogen helpt je ook op grotere hoogten.

Acclimatiseren gebeurt onderweg. Als je per dag niet teveel hoogtemeters stijgt en een keer per week een extra rustdag, gaat dat goed. Per dag tot 500 meter stijgen kan een richtpunt zijn. Maar dit is wel erg persoonlijk. Aan de Westkant (dat is ook de Annapurnatrek) kan je een heel eind omhoog met een Jeep. Doe dat niet = te snel. Beter wat lager starten. 

Midden maart tot midden mei is een goede periode. Daarna begint de moesson. Maar ook half oktober tot eind november. Eerder loopt je kans op restanten van de moesson.

www.snowleopard.nl

Gids nemen, helemaal als je hiermee start. Regelt alles voor je. 

Hoge waterdichte B-schoenen, warme kleding, thermo onderkleding, warme slaapzak, handschoenen en muts, ademende regenkleding (jas en broek). Warme jas voor in de avond. Afritsbare broek en lange thermo onderbroek of legging (voor slapen en koude). Paraplu als het onverhoopt toch regent. 100% UV bescherming in de bril. Rugzak van 25/30 liter, want je spullen kan je laten dragen door een drager. Als je in tenten slaapt ook een slaapmat. Ehbo en medicijnen. Fooi voor gids en kok en drage(s).

Succes, Rob

Om een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn.

Klik hier om in te loggen of hier om te registeren.

Deze site maakt gebruik van cookies. Meer info?