MENU

Koudetraining

Handen op het hart, denk aan een warm plekje, vind rust in het moment en wees niet bezig met hoe lang het nog duurt. Deze mantra in gedachte houden tijdens koudetraining is absoluut een aanrader...

Deze woorden echoën na in het hoofd van Hoogtelijn redacteur Rinske Brand vlak voordat zij haar eerste ijsbad instapt. Kun je je voorbereiden op de kou in de bergen en zo ja, hoe? Na een paar extreem koude hooggebergte-ervaringen, is Rinske benieuwd naar het antwoord op die vraag.

Wat doet kou?

Wij mensen zijn warmbloedige wezens. Het is van belang dat ons lichaam op een constante temperatuur van 37 graden wordt gehouden. Krijg je het warmer, dan ga je zweten zodat je lichaam afkoelt. Wie afkoelt, zal proberen de warmte vast te houden. Bij kou vernauwen de vaten van de huid; zo gaat er niet al te veel warmte verloren. Omdat onze vitale organen en hersenen warm moeten blijven, is het op peil houden van de kerntemperatuur prioriteit. Hoe verder van de kern, hoe kouder het lichaam is. Voeten, handen en neus hebben het daarbij het zwaarst. Bij extreme blootstelling aan kou is het lichaam zelfs bereid deze af te laten sterven om hypothermie, onderkoeling, te voorkomen. De kerntemperatuur daalt dan onder de 37 graden.

Hoe bereid je je voor op winterse omstandigheden?

Kou betekent voor de mens simpelweg stress. De vraag is dus waarom zou je jezelf vrijwillig aan deze stress blootstellen. Milde koudetraining zou de kans op hart- en vaatziekten verkleinen, omdat het cardiovasculaire systeem wordt getraind. Koudetraining maakt mentaal sterker en verhoogd de focus. Kou verbetert ook de stofwisseling en de warmteregeling van het lichaam, zodat getrainde mensen sneller kunnen opwarmen in de kou.

Extreme prikkels

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt trainen. Bijvoorbeeld door jezelf vaker en langer bloot te stellen aan milde kou of juist aan een korte, extreem koude prikkel. Milde kou-omstandigheden krijg je bijvoorbeeld door met een open raam te slapen, de thermostaat een paar graden lager te zetten, of door te gaan hardlopen in de winter in slechts een shirt en korte broek.

Extreme prikkels kun je trainen door de in opkomst zijnde cryotherapie of het nemen van ijsbaden.

10.000 ijsblokjes

Hoogtelijn redacteur Rinske Brand, koos voor de extreme prikkel, nam de proef op de som en ging voor het eerst in een ijsbad.

Je vindt de uitgebreide reportage van Hoogtelijn redacteur Rinske Brand over haar ervaringen met koudetraining hier.

Lees meer in Hoogtelijn

Meer achtergrondartikelen over koudetraining

Trouw over de kracht van bruin vet
De Volkskrant verdiepte zich in cryotherapie-cel
De Volkskrant dook het ijsbad in
Stichting Skepsis over de claims van croytherapie